PolicyWatch

PostNord: Politikere bør finde penge til brevuddeling på finansloven

Statens forpligtelse til at sikre postomdeling i hele landet bør være en fast udgift på finansloven, siger PostNords direktør, Peter Kjær Jensen, op til politiske forhandlinger.

Foto: Benjamin Nørskov/Polfoto

For 20 år siden var omdeling af breve i Danmark en guldrandet forretning. Den tid er ovre.

I dag er den såkaldte befordringspligt – en international forpligtelse, der skal sikre postomdeling til alle danskere til ensartede priser – blevet en underskudsforretning.

Derfor har politikerne ad to omgange det seneste år – og for første gang i historien - fundet i alt 224 millioner i kompensation til PostNord, som siden tidernes morgen har påtaget sig opgaven.

Det er sket med midlertidige halvårlige aftaler, mens politikerne endnu har svært ved at blive enige om, hvordan en ny og mere langvarig postaftale skal skrues sammen.

Nu går PostNord for første gang ud offentligt og foreslår et fast beløb på finansloven, skriver Altinget.

"Jeg ser befordringspligten som en statslig opgave, som man burde tage på finansloven. Jeg er selvfølgelig godt klar over, at løsningen er svær," siger PostNords direktør, Peter Kjær Jensen, til Altinget.

Udtalelserne kommer ovenpå, at transportminister Benny Engelbrecht (S) på nogle bilaterale møder med partiernes transportordførere har luftet idéen om at finansiere befordringspligten med nye afgifter på privat pakkeomdeling.

”Jeg har selvfølgelig ingen interesse i, at pengene skal findes i det område, hvor vi selv har 40 procent markedsandele. Jeg synes, det er en træls idé, at vi som pakkeleverandører skal straffes for at betale for en befordringspligt,” siger Peter Kjær Jensen til Altinget.

Han understreger dog, at man vil gå konstruktivt til enhver beslutning, som politikerne på Christiansborg ender med at nå frem til.

Idéen om pakkeafgifter har dog også fået en kølig modtagelse fra de fleste partier i Folketinget. Til gengæld er der heller ikke den store opbakning til forslaget om at afsætte penge på finansloven, hvilket SF og Enhedslisten står alene med.

De Radikale og Konservative vil hellere finansiere befordringspligten ved at hæve portopriserne på brevpost, mens Venstre mener, at det kan gøres billigere, hvis man sætter befordringspligten i udbud.

Transportminister Benny Engelbrecht ventes at indkalde til forhandlinger om en ny postaftale inden længe. Aftalen skal træde i kraft 1. juli 2021.

Kompensation fra staten bidrager til plus for Postnord i Danmark 

Postnords danske del går frem – men bløder stadig penge

Mere fra PolicyWatch

Piloter og kabineansatte hos SAS i oprør

SAS har ændret produktionsmodellen og etableret nye selskaber. Derfor må piloter og kabinepersonale søge ledige job med ringere vilkår. Piloterne tager nu SAS i Arbejdsretten.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier