PolicyWatch

Flere partier vil tage opgør med bettingreklamer

En række af Folketingets partier vil på den ene eller anden måde mindske omfanget af reklamer for spil. Ny lov på området trådte i kraft i juli.

Reklame for Arbejdernes Landsbank og Oddset fra Danske Spil ses her på danske landsholdsspilleres trøjer før en kamp mod Gibraltar i efteråret 2019. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Enhedslisten, Alternativet, SF, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti vil i større eller mindre omfang lægge bånd på eller helt forbyde reklamer for spil og betting, skriver DR.

"Helt grundlæggende burde spilreklamer ligestilles med tobaksreklamer. Årsagen er, at der er en stor stigning i antallet af mennesker med spilafhængighed. Vi synes ærlig talt, at det skal være muligt at se en fodboldkamp, uden du konstant skal fristes," siger Carl Valentin, skatteordfører for SF, til DR.

Nye regler for annoncering for betting i sammenhæng med reklamer for udlånsvirksomhed trådte i kraft 1. juli. De nye regler betyder, at det er forbudt at reklamere for forbrugslån i forbindelse med reklamer for betting. Det har bl.a. betydet, at banker ikke må reklamere, hvis reklamerne optræder sammen med bettingreklamer, og det har bl.a. Arbejdernes Landsbank, der sponsorerer det danske herrelandshold i fodbold, som også har Danske Spil som sponsor, taget konsekvensen af og sat sponsoratet på pause.

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) har tidligere varslet, at regeringen vil se på ændringer af de nye regler.

Mere fra PolicyWatch

Radioudbud resulterer i 94 nye tilladelser til at drive dab-radio

Et netop afsluttet udbud af en stor mængde ledige pladser på det regionale dab-net har haft noget større tilslutning end tidligere, og i flere områder var der konkurrence om tilladelserne. "Vi har oplevet overvældende stor interesse," siger formand for Radio- og tv-nævnet.

Læs også

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier