En del af Watch Medier

PolicyWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
20.09.2018kl. 09.13

Flere skal køre med private busser

Dansk Folkeparti og regeringen vil gøre det nemmere for Flixbus og andre private aktører at oprette nye ruter.
Foto: Ritzau Scanpix/Mads Joakim Rimer Rasmussen
AF RITZAU

Danskerne har taget Flixbus og andre private busruter til sig. Og snart kan endnu flere køre med de såkaldte fjernbusser.

Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at ændre på reglerne, så det bliver nemmere at oprette nye private ruter over længere distancer. Det skulle føre til nye ruter og 600.000 nye passagerer, viser beregningerne ifølge Avisen Danmark.

"Fjernbussen er en populær og billig transportform, som skal have friere rammer til gavn for borgere i hele landet," siger transportminister Ole Birk Olesen (LA) og suppleres af Dansk Folkepartis trafikordfører.

"Vi vil have noget billig, kollektiv trafik ud i de områder, hvor der ikke kører tog, og hvor der ikke er så mange muligheder. Det vil gavne folk, der bor i Ringkøbing, Hjørring og andre steder, og det vil give billigere og kortere rejsetid," siger Kim Christiansen.

Dansk Folkeparti og regeringen vil nu skrotte de gældende, indviklede regler og indføre ét landsdækkende krav: En passager, der stiger på en fjernbus, skal fragtes minimum 75 kilometer.

Kravet er en beskyttelse af regionale trafikselskaber som Midttrafik, Sydtrafik og Fynbus.

"Det skal jo ikke være sådan, at en rutebus kører i fri konkurrence med de regionale rutebiler. Det her er en opblødning, men vi giver det ikke helt frit," siger Kim Christiansen.

Trafikstyrelsen har lavet beregninger, som viser, at forslaget vil føre til flere billigere fjerbusruter, og at der vil være grundlag for at øge antallet af fjernbusrejser med 38 procent. Eller 600.000 passagerer årligt.

Det vil formentlig flytte passagerer fra tog til bus:

"Det kunne jo også være, det presser DSB til at oppe sig. I dag må vi bare erkende, at det er for dyrt at tage toget mellem landsdelene. Det har de her fjernbusser jo bevist ved at tage markedsandele," siger Kim Christiansen.

Transportministeriets beregninger viser, at halvdelen af de 600.000 nye passagerer slet ikke ville rejse, hvis ikke det var for de nye ruter. Men de viser også, at resten hentes fra blandt andre DSB:

"Det vil være passagerer, som foretrækker de nye fjernbusruter frem for bilen, toget eller regionale busser. Der skønnes at være tale om et bruttoindtægtstab for DSB på cirka 23 millioner kroner. Men set i forhold til, at DSB har billetindtægter på i omegnen af 5,5 milliarder kroner, er det meget begrænset," lyder det fra Transportministeriet.

/ritzau/

Relaterede artikler:

  • Foto: Ritzau Scanpix/Tobias Nicolai.

    Regeringen vil gøre det billigere at være superpendler

    For abonnenter

  • Benny Engelbrecht | Foto: Line Ørnes Søndergaard/Polfoto/Arkiv

    S får kritik for mål om grønne biler: "Socialdemokratiet bruger de samme penge flere gange"

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Yves Herman / Reuters / Ritzau Scanpix
EU

EU støtter op om prisloft på russisk diesel

Ifølge Bloomberg er flere EU-medlemslande blevet enige om at indføre et prisloft på 100 dollar pr. tønde diesel, der kommer fra Rusland.
Kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) skal i ny medieaftale finde en "landingsbane" for det kulturbidrag – også kaldet streamingskat – som S-regeringen vedtog, men som mødte kritik fra Venstre og Moderaterne. (Arkivfoto). | Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Christiansborg

Kulturminister vil tilpasse og lande bred medieaftale inden 2024

Foto: Danish Defence Command/Reuters/Ritzau Scanpix
Nyheder

Tyskland: Endnu ingen beviser for russisk sabotage på Nord Stream

Ukraines præsident, Volodymyr Zelenskyj, sammen med EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, der fredag afholdt pressemøde i Kyiv | Foto: Ukrainian Presidential Press Service
EU

Ny sanktionspakke fra EU vil ramme russisk droneproduktion

”I dag meddeler jeg, at jeg har godkendt den første overførsel nogensinde af beslaglagte russiske midler til brug i Ukraine,” sagde Merrick Garland, USA's justitsminister, fredag. | Foto: Drew Angerer/AFP/Ritzau Scanpix
Global

USA klar til at sende beslaglagte oligarkmidler til Ukraine

Foto: Corti
PolicyWatch

Dansk startup: Nye AI-regler kan skubbe tech-innovation ud af landet

For abonnenter

Læs også

(ARKIV) | Photo: Philipp Von Ditfurth/AP/Ritzau Scanpix
Nyheder

EU vil lempestatsstøtteregler til grøn teknologi til 2025

Statsstøttemilliarder fra flere sider får EU til at åbne for både nye skattefordele og statsstøtteindgreb for at sikre blandt andet bæredygtige investeringer i Europa. ”Det rækker på mange måder ud over det, som vi havde ønsket os,” vurderer Dansk Erhverv.

For abonnenter

Trods medhold i cabotageafgørelse hos EU-Kommissionen må H.P. Therkelsen stadig betale millionbøde. | Foto: H. P. Therkelsen / Pr
EU

EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel

Dansk transportselskab har fået medhold i sag hos EU-Kommissionen, der modsat Danmark ikke mener, at ture med tomme returpaller tæller med i cabotageregnskab. Selskabet skal dog stadig betale millionbøde.

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
Virksomheder

Grenaa-direktør kritiserer rapport bestilt af Aarhus Havn om udvidelse

Et samarbejde mellem Aarhus Havn og Grenaa Havn er blevet undersøgt af et konsulentfirma, som fik til opgave at belyse flere alternativer til en aarhusiansk havneudvidelse. Grenaas havnedirektør kan imidlertid ikke genkende det billede, rapporten tegner af mulighederne i Grenaa. Borgmester Jacob Bundsgaard (S) vil have kritikken undersøgt.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Tyskland: Endnu ingen beviser for russisk sabotage på Nord Stream – 4. feb.
  • Kulturminister vil tilpasse og lande bred medieaftale inden 2024 – 4. feb.
  • USA klar til at sende beslaglagte oligarkmidler til Ukraine – 4. feb.
  • EU støtter op om prisloft på russisk diesel – 3. feb.
  • Ny sanktionspakke fra EU vil ramme russisk droneproduktion – 3. feb.
  • Dansk startup: Nye AI-regler kan skubbe tech-innovation ud af landet – 3. feb.
  • Klumme: Regeringen er klar med en lige højre til København – 3. feb.
  • DI vil redde døende offentlig transport med lavere billetpriser – 3. feb.
  • Statsminister: Uden reformer skal vi sænke forventninger til velfærd – 3. feb.
  • Eksperters anbefaling til CO2-afgift på landbrug forsinkes igen – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Compliance Officer

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Job

  • Compliance Officer

Se flere jobs

Kolofon

PolicyWatch
Søg

Sektioner

  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
  • Sitemap
  • RSS feeds

Nyhedschef

Nicolai Raastrup

nicolai.raastrup@watchmedier.dk

Tlf.: +45 33308388

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Job

Abonnement

Prøv PolicyWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

policywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Læs mere om abonnement her

Adresse

PolicyWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8309

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © PolicyWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
PolicyWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge