PolicyWatch

Professor piller regeringens Lego-tog fra hinanden

Det giver slet ikke økonomisk mening med en ny jernbaneforbindelse mellem Billund og Vejle, mener professor, der kalder regeringens projekt med et Lego-tog for det værste nogensinde.

Regeringen og DF har fremlagt en investeringsplan for den danske infrastruktur frem mod 2030.

Regeringen og Dansk Folkepartis plan om en ny togforbindelse mellem Billund og Vejle, får hårde ord med på vejen af professor.

Det skriver Børsen.

Togforbindelsen er en del af den infrastrukturplan, som regeringen og støttepartiet præsenterede i sidste uge. I alt vil de blå partier bruge godt 112 mia. kr. på danske veje og kollektiv trafik frem mod 2030. Og mens de fleste projekter i planen giver en god forrentning for statskassen, er Billundbanen en underskudsforretning, viser regeringens egne tal.

"Projektet med Lego-toget er nok det værste nogensinde. Det er ikke bare en dårlig forretning for samfundet, det ligefrem destruerer ressourcer. Det ville simpelthen være bedre bare at beholde pengene i lommen," siger Mogens Fosgerau, der er økonomiprofessor på Københavns Universitet og en del af regeringens nye transportkommission, til Børsen.

Over for Børsen siger DF's finansordfører, René Christensen, at Billundbanen er besluttet "med åbne øjne," selvom den står til at give driftsunderskud. Det skyldes, at han mener, den lokale vækst bør understøttes af god infrastruktur.

Ud af de 112 mia. kr. skal 50 mia. kr. gå til nye projekter, 21,8 mia. kr. til igangværende projekter og 22,5 mia. kr. til vedligehold.

Miljøorganisationer efterlyser grønnere infrastruktur

Landbruget og erhvervslivet glæder sig over flere motorveje: Spildtid er en dræber

Investeringsplan til 112 milliarder kroner skal give 450 kilometer nye veje

Mere fra PolicyWatch

DI-chef takker af med opfordring til konsolidering hos transportlobbyister

Det er vemodigt, men også det rigtige. Det siger Michael Svane, der efter mere end et årti som direktør i DI Transport snart stopper. I et interview med MobilityWatch fortæller han også, hvorfor juristen endte som lobbyist, hans syn på en ny "tektonisk" brydekamp på transportmarkedet og hans helt store ønske til sektorens mange andre interesseorganisationer.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier