PolicyWatch

Byggeriet advarer om investeringsvakuum efter udskudt aftale om infrastruktur

En udeblivende infrastrukturaftale betyder tabte investeringer og arbejdspladser i bygge- og anlægssektoren, advarer Dansk Byggeri. Aftale kræver grundige forberedelser, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).

Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Med åbningen af Folketinget og præsentationen af regeringens finanslovsforslag er der sparket fuld gang i den nye politiske sæson. Milliarderne ruller til sygeplejersker, politi og grøn omstilling, men et område glimrer ved sit fravær.

I foråret indgik den daværende VLAK-regering en aftale om at investere i alt 112,7 mia. kr. i en langsigtet plan for investeringer i infrastruktur, men partierne bag aftalen har mistet deres flertal i Folketinget, og foreløbigt står det hen i det uvisse, hvornår regeringen præsenterer sit bud på en langsigtet infrastrukturplan.

Det vækker bekymring i Dansk Byggeri, der frygter, at bygge- og anlægsvirksomheder bliver nødt til at nedlægge stillinger, taber viden og kompetencer, når der ikke er opgaver at løse. Samtidig kommer Danmark til at tabe produktivitet som følge af trængsel på vejene.

"Investeringerne rinder ud. Der er ikke særligt meget tilbage på det statslige område – der er lige den vestfynske motorvej, og så er der nogle elektrificeringer på banen. Men alle projekterne står jo i kø for at blive sat i gang," siger Henrik Friis, der er branchedirektør i Dansk Infrastruktur under dansk Byggeri.

For få dage stod det største infrastrukturprojekt i nyere tid, Cityringen i København, færdigt, men der mangler nye projekter, mener Dansk Byggeri.

"Der er ikke så meget tilbage. Det er derfor vi efterlyser en plan. Så kan man sige, at det er der jo så mange der gør, men hvis man ser på den stigende trængsel, så har det jo enorme samfundsøkonomiske konsekvenser," siger Henrik Friis.

Han henviser til tal fra Vejdirektoratet fra 2016, der for første gang opgjorde trængsel på vejene til et samfundsmæssigt tab på 24 mia. Det beløb stiger ifølge Henrik Friis ca. 1 mia. kr. om året som følge af, at trængslen stiger.

I januar i år fremsatte Socialdemokratiet sin egen infrastrukturplan, hvor partiet lagde op til at reservere mindst 70 mia. kr. til nye, centrale infrastrukturinvesteringer. Efter partiet er blevet regeringsparti, har transportminister Benny Engelbrecht dog meldt ud, at han ønsker at starte på et blankt kanvas. Det vækker ærgrelse i Dansk Byggeri.  

"Jeg synes, det er svært at finde en undskyldning for, hvorfor man skal vente længere. De kunne sagtens helt officielt starte nu, hvor Folketinget er åbnet og forhøre sig om de andre partiers ønsker. De kunne også starte med at lægge en plan frem selv, men det vil de så åbenbart ikke," siger Henrik Friis.  

Enhedslisten vil i gang med forhandlinger inden nytår

Henning Hyllested, der er transportordfører i Enhedslisten, vil gerne i gang med forhandlingerne om en ny infrastruktur plan så hurtigt som muligt.

"Det er ikke mindst af hensyn til de jernbaneprojekter, der er i det, som vi lægger meget vægt på. Jeg har respekt for, at han nu har igangsat et serviceeftersyn af jernbanen, og at han godt lige vil sondere terrænet. Men i min optik skal han ikke bruge ret meget tid på det," siger Henning Hyllested.

Han tilføjer:

"Hvis han ikke tager sig sammen, så vi er i gang med forhandlinger om infrastruktur omkring årsskiftet, så begynder jeg også at knurre."

Henning Hyllested glæder sig dog over, at det ser ud til, at Socialdemokratiets infrastrukturplan fra januar er taget af bordet. Udspillet havde nemlig et for ensidigt fokus på motorvejsasfalt of for lidt fokus på den kollektive trafik ikke mindst i yderområderne, mener han.

"Det var ikke vores kop te for at sige det rent ud – det var noget værre skrammel. Jeg er glad for, at det er taget af bordet," siger Henning Hyllested.

Han håber, at det kan lykkes at lave en bred aftale om den fremtidige infrastruktur blandt Folketingets partier, men det bliver ikke en let opgave for Benny Engelbrecht, spår han.  

I det største oppositionsparti Venstre ærgrer transportordfører Kristian Pihl Lorentzen sig over, at VLAK-regeringens infrastrukturaftale fra marts ikke længere har flertal i Folketinget.

"Havde der været det, havde vi jo været i fuld gang med at line op til de kommende investeringer. Nu må vi sige, at det venter mindst halvandet år, er min vurdering," siger Kristian Pihl Lorentzen.

Han tilføjer:  

"Det er et problem, og derfor er det ærgerligt, at der ikke er udsigt til, at vi får lavet en aftale lige rundt om hjørnet og får sat noget i gang. For realiteten er jo den, at regeringen selvfølgelig har behov for at finde sine ben, inden der kan komme forhandlinger."

Han forventer ikke forhandlinger på denne side af nytår, men Venstre er konstruktive og klar, når ministeren ringer, siger han.

"Jeg håber, at der kan landes en bred aftale, hvor det ikke er Enhedslisten, der får lov til at svinge taktstokken, for så går det helt galt."

Engelbrecht: Vil ikke begå fortidens fejl

PolicyWath har bedt om en kommentar fra transportminister Benny Engelbrecht. Han ønsker ikke at udtale sig på nuværende tidspunkt men, svarer skriftligt:

"Den tidligere regering valgte at forhandle en snæver aftale kort før lukketid med det resultat, at der nu efter folketingsvalget ikke længere er et flertal bag aftalen. Den fejl har jeg ikke tænkt mig at begå, og derfor er det vigtigt for mig, at en kommende infrastrukturaftale baseres på så bredt et flertal i Folketinget som muligt. Det kræver grundige forberedelser, og dem er vi i gang med, hvorfor jeg ikke kan udtale mig nærmere på nuværende tidspunkt," lyder det fra Benny Engelbrecht.

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier