PolicyWatch

Økonomiske ministre har sat sig på medieomtalen: "En tung og blivende tendens"

Økonomi, jobs og genåbning af virksomheder er på toppen af den politiske dagsorden. Det afspejler sig også i, hvilke ministre der får spalte- og æterplads i medierne, viser nye tal. En blivende tendens, mener medieforsker.

Foto: Jens Dresling

Coronaepidemien har på kort tid kastet dansk økonomi ud i dyb recession med tusindvis af tabte arbejdspladser til følge. Det er en virkelighed, der også viser sig tydeligt i mediebilledet, hvor ministre, der for få måneder siden måtte kæmpe for taletid i medierne, i dag er blevet helt centrale.

Billedet understreges af nye tal fra Infomedia, der viser, at ministrenes omtale i pressen er braget i vejret over en bred kam. Top fem udgøres foruden statsminister Mette Frederiksen af erhvervsminister Simon Kollerup, sundhedsminister Magnus Heunicke, beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard og finansminister Nicolai Wammen.

"Medieomtalen af partilederne følger den udvikling, vi ser i dækningen af corona. Det er gået fra at handle om smittespredning til at handle om hjælpepakker og erhvervslivet. Derfor har sundheds- og ældreminister, Magnus Heunicke, også måtte vige pladsen til fordel for erhvervsministeren, Simon Kollerup, i mængden af omtaler siden april," siger Kristina Jørgensen, der er mediaanalytiker hos Infomedia.

Med 24.337 omtaler fra 1. april til 18. maj er der ingen andre politikere, der kommer i nærheden af statsministeren. Statsministeren står for lige under 40 pct. af det samlede antal ministeromtaler i perioden. Til sammenligning havde hun 10.085 omtaler fra 1. januar, hvor hun holdt nytårstale, til 18. februar.

Lige efter Mette Frederiksen fik Simon Kollerup, Magnus Heunicke, Peter Hummelgaard og Nicolai Wammen henholdsvis 5105, 4950, 3775 og 3195 omtaler fra 1. april til 18. maj. Størst stigning var der for Nicolai Wammen, der blev omtalt over fire gange så mange gange som i begyndelsen af året.

Kristina Jørgensen hæfter sig også ved, at Peter Hummelgaard og Nicolai Wammen ligesom Simon Kollerup ligger højt på listen over mest omtalte politikere.

"Det vidner om, at medierne har fokus på opbygning af samfundet, og at der er sket et skift i, hvilke politikere der får medieomtalen i de seneste måneder, hvor corona har præget mediedækningen," siger hun.

Fra sundhedskrise til økonomisk krise

Ifølge journalist og ph.d. i mediesociologi Søren Schultz-Jørgensen var sundhedsminister Magnus Heunicke i den første del af coronakrisen i marts øverst på listen sammen med Mette Frederiksen. I takt med at krisen har udviklet sig fra at være en sundhedskrise til også at blive en økonomisk krise, er det naturligt, at de økonomiske ministre er kommet til at fylde mere i offentligheden.

"Simon Kollerup har ikke været en meget synlig minister tidligere, men han har været rigtigt meget på banen i krisen her. Han har sådan set også fået en platform serveret. Selvfølgelig ikke en let platform eller en platform, man ønsker sig, men dog en synlighed, som en erhvervsminister jo sjældent har," siger Søren Schultz-Jørgensen.

Det er jo meget store spring, de økonomiske ministre tager i deres omtale. Er det især drevet af regeringens prioriteringer og politik, eller er det medierne, der i højere grad fokuserer på de her ministre?

"Jeg tror, at det er en kombination af regeringens fokus på hjælpepakker og støtte og, efterhånden som perioden skrider frem, også en vigtig diskussion af, hvad der kan åbnes og hvordan. Så det er også en periode, hvor genåbningen spiller en enorm rolle, og genåbningen handler om økonomi," siger Søren Schultz-Jørgensen og fortsætter:

"Så jeg tror sådan set både, det afspejler regeringens interne diskussioner af, hvad der er vigtigst og mediernes optagethed af, hvad der rører sig blandt borgerne, arbejdspladserne og virksomhederne."

Klimaet i baggrunden

Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen havde travlt i dagene op til Kristi Himmelfartsdag – men Infomedias tal viser, at han ikke er en af de ministre, der har fået mest omtale fra 1. april til 18. maj. I perioden blev han omtalt 1462 i medierne.

"Der er ingen tvivl om, at klimadebatten har lidt under coronakrisen, og det ses på omtalerne af Dan Jørgensen, klima-, energi- og forsyningsminister, der kun har fået en fjerdedel af de omtaler, som både Simon Kollerup og Magnus Heunicke har fået. Klimadebatten er dog så småt på vej tilbage i medierne, og det bliver spændende at se, hvordan Dan Jørgensen får positioneret sig i løbet af den næste tid," siger Kristina Jørgensen.

Hun bakkes op af siger Søren Schultz-Jørgensen.

"Alt det, der tidligere var på dagsordenen, er blevet skubbet i baggrunden, og det er klima også, men viser sig jo så nu, at det bliver et af de første ikke-corona-områder, som på en eller anden måde bliver koblet til coronakrisen nu i form af et genåbningsperspektiv."

Anonym udenrigsminister

Selvom coronaepidemien med stor sandsynlighed havde sit udspring i Kina, spredte sig til Europa og siden Danmark, og relativt hurtigt blev erklæret en global pandemi af WHO, så ligger udenrigsminister Jeppe Kofod i den nederste halvdel blandt ministrene, når det kommer til omtaler. Kofod blev nævnt 1190 gange i medierne fra 1. april til 18. maj.

Man kan undre sig lidt over, at udenrigsministeren ligger så lavt midt i en global pandemi. Er der nogen oplagt forklaring på det?

"Coronakrisen rummer jo det ret interessante paradoks, at man oplever sig selv som en del af en national offentlighed. Det er simpelthen det nære, nationale, man er påvirket af – velvidende at det er et globalt fænomen, som ikke kan løses nationalt. Så der kommer en form for nationen-først-fornemmelse, fordi det er det, politikerne kan regulere. Så selvom det udenrigsorienterede jo ligger til grund for det hele, så træder det udenrigspolitiske sådan set lidt i anden række," siger Søren Schultz-Jørgensen.

Han forventer dog, at det udenrigspolitiske vil komme til at fylde mere i de kommende uger og måneder, i takt med at diskussionen om grænseåbninger i Europa og turismespørgsmålet kommer til at fylde mere.

Hvor længe tror du, de her tendenser kommer til at vare ved – hvor længe vil det være de tunge økonomiske ministre, der er i højsædet?

"Det tror jeg er en tung og blivende tendens. Mit gæt er, at det økonomiske aspekt, erhverv, arbejdspladser og i den forbindelse også uddannelsesinstitutioner, vil være der, den vigtige politiske debat vil koncentrere sig i lang, lang tid," siger Søren Schultz-Jørgensen.

Relaterede

PolicyWatch_TrialBanner 14 dage.png

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier