PolicyWatch

Ny lov sætter rammer for digitale platformes salg af produkter

Også sociale medieplatforme som Facebook Marketplace, hvor brugere kan købe produkter direkte fra forhandlere, falder under en nyt regelsæt, der gør det muligt for myndighederne at gribe ind over for digitale platforme, der formidler onlinesalg. Minister vil arbejde for global løsning i EU-regi.

Erhvervsminister Simon Kollerup (S). | Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix

Hvis en dansk virksomhed oplever, at der på digitale platforme – heriblandt dba.dk, Amazon og Facebook Marketplace – bliver ændret i handelsbetingelserne uden varsel og begrundelse, kan de danske myndigheder nu gribe ind og bl.a. give påbud. Det oplyser Erhvervsministeriet.

Den nye lov blev vedtaget tirsdag, hvor et enigt Folketing stemte for implementeringen af reglerne, der udspringer af en EU-forordning. Loven skal blandt andet garantere virksomheder, der bruger digitale platforme til at sælge deres produkter, nogle rettigheder – og sikre dem, at de ikke uden varsel eksempelvis bliver fjernet fra platformen.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra PolicyWatch

Historisk FDA-afgørelse om substitution af langtidsvirkende insulin

Den amerikanske lægemiddelstyrelse, FDA, har onsdag godkendt, at brugere af det langtidsvirkende insulin Lantus fra Sanofi kan få udleveret det langtidsvirkende insulin Semglee fra Mylan, uden først at få udskrevet en specifik recept på Semglee hos lægen. Sydbank-analytiker vurderer dog ikke, at det får stor betydning for Novo Nordisk.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier