PolicyWatch

Professor advarer før vedtagelsen af en af århundredets største infrastrukturinvesteringer

Det er dyrt, og samfundsøkonomien er ringe. Sådan lyder advarslen fra transportprofessor forud for vedtagelsen af Lynetteholm.

Otto Anker Nielsen er leder af transportforskningen på DTU. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Fredag kommer et bredt flertal i Folketinget med al sandsynlighed til at vedtage den lov, som danner grundlaget for den kunstige halvø Lynetteholm i hovedstaden, men forud for vedtagelsen kommer transportprofessor med en sidste advarsel, skriver Politiken.

Regeringen lægger op til at reservere 12,7 mia. kr. til at bygge metroer og veje til Lynetteholm. Samtidig skal det undersøges, om salget af byggegrunde kan finansiere en del af regningen.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Beløbet kommer dog ikke i nærheden af at kunne betale en ny metrolinje og en ny ringvej, og derfor kan Københavns Kommune komme til at hænge på en milliardregning, advarer i transportprofessor ved DTU Otto Anker Nielsen:

"Umiddelbart virker det, som om Lynetteholm ikke er en særlig god idé, fordi det vil være dyrt og have en ringe samfundsøkonomi at etablere den nødvendige transportinfrastruktur. Man kan vælge skrabede løsninger, men hvis det er for besværligt at komme til og fra Lynetteholm, vil det påvirke ejendomspriserne og dermed indtægtsgrundlaget," siger Otto Anker Nielsen.

Forskere ser metro-udspil til Lynetteholmen som utilstrækkelig løsning

Asfaltproducent mangler store anlægsprojekter og frygter fyringer 

Mere fra PolicyWatch

Forhandlere spår dansk guldmine i central EU-lovgivning

Forhandlere for Europa-Parlamentets største grupper ser muligheden for ambitiøse, bindende minimumskrav i en kommende revidering af EU's krav til energieffektivisering. "Der er et enormt potentiale for vores virksomheder," konstaterer dansk chefforhandler.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier