PolicyWatch

Danske regler for cabotagekørsel med busser underkendt af EU

De danske cabotageregler for buskørsel er ikke i overensstemmelse med EU's, lyder det i en åbningsskrivelse fra EU-Kommissionen, som er sendt til den danske regering.

Foto: Thomas Borberg

Med EU-vejpakken, der blev vedtaget sidste år, blev reglerne for cabotagekørsel for godstransport strammet op, men på busområdet er lovgivningen ifølge Fagbladet 3F stadig mere ukonkret, hvilket nu har resulteret i, at EU-Kommissionen i en såkaldt åbningsskrivelse sendt til den danske regering mener, at de danske regler for buscabotage er i strid med EU-regler.

De danske cabotageregler for buskørsel læner sig således op ad de tilsvarende regler for godstransport – der indebærer, at når en udenlandsk bus krydser grænsen til Danmark, skal den være ude igen efter syv dage.

Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, mener ikke, at EU-reglerne på busområdet er konkrete nok, men samtidig skal de ikke blande sig i de danske regler, lyder det.

"Danske chauffører bliver totalt udmanøvreret, hvis Kommissionen får sin vilje. Det skal EU overhovedet ikke blande sig i. Det klæder ikke Kommissionen at lægge navn til omfattende social dumping på dette område. Og EU-reglerne på dette område er ren elastik i metermål," siger han til Fagbladet 3F.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) fortæller til fagbladet, at regeringen har "gjort det klart" over for Kommissionen, at EU-reglerne for buscabotage mangler en fortolkning.

Busselskab og brændstofudbyder: Biodiesel kan løse klimaudfordringer på kort sigt 

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier