PolicyWatch

Forsker med skarp kritik af infrastrukturplanen: Den gør bilen mere attraktiv end toget

Den storstilede infrastrukturplan, som blev vedtaget i sommer, har alt for stort fokus på at opgradere vejnettet før den kollektive transport, lyder kritikken fra forsker.

Foto: Finn Frandsen

I infrastrukturplanen for 2035 mangler der et klart fokus på at styrke den kollektive trafik, før man forbedrer og udvider vejnettet.

Sådan lyder budskabet i en kronik i Jyllands-Posten forfattet af Toke Haunstrup Bach Christensen, ph.d., Seniorforsker Ved Forskningsgruppen For Bæredygtige Byer Og Hverdagspraksis, Institut For Byggeri, By Og Miljø, Aalborg Universitet.

Han fremhæver blandt andet de mangelfulde offentlige transportmuligheder mellem Silkeborg og Aarhus, hvor biltrafikken er steget med 57 pct., siden man åbnede en ny motorvej mellem byerne i 2014.

"Den førte transportpolitik har med andre ord ikke kun gjort bilen langt mere attraktiv end toget, den har samtidig lagt grunden til øget byspredning, som gør det svært på et senere tidspunkt at vende udviklingen og mindske biltrafikken. Her vil en ny jernbane mellem Silkeborg og Aarhus næppe gøre meget fra eller til," skriver Toke Haunstrup Bach Christensen.

Seniorforskeren peger på en såkaldt BRT-løsning (Bus Rapid Transit), hvor der indsættes højkvalitetsbusser med egne vejbaner som et tiltag, der kan fremme den kollektive trafik.

Fartgrænser og mere jernbane: Få overblik over transporttemaerne i det tyske valg

Asfaltdirektør: Vejdirektorat og kommuner skal skabe efterspørgsel på asfaltgenbrug 

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier