PolicyWatch

Trio vil slå hårdere ned på vildledende klimamærkning

Enhedslisten, Greenpeace og Forbrugerrådet Tænk opfordrer til langt hårdere konsekvenser for virksomheder, der pynter sig med lånte klimafjer - især på fødevareområdet.

Foto: Annika Byrde

Forsøg på at vaske sig grønnere gennem markedsføring af klimavenlige produkter på forkerte præmisser skal straffes hårdere, hvis det står til Enhedslisten, Greenpeace og Forbrugerrådet Tænk.

I et debatindlæg i Berlingske peger de på, at selskaber som Arla og Danish Crown slipper for billigt med deres grønne markedsføring - og at Forbrugerombudsmanden - ikke Fødevarestyrelsen - skal håndtere fødevaresagerne om vildledende markedsføring.

Dermed kan bødestørrelsen gå fra maksimalt 10.000 kr. op til millionklassen og få markant større effekt.

"I dag mangler der konsekvenser for virksomheder, der pynter sig med luftige grønne udsagn om klimafordelene ved deres produkter. Ikke mindst på fødevareområdet, hvor markedsføringsloven ikke bliver anvendt til vurdering af vildledningssager," lyder det i indlægget fra de tre parter.

De opfordrer derfor til, at erhvervsminister Simon Kollerup og fødevareminister Rasmus Prehn sikrer, at markedsføringsloven bliver håndhævet ens for alle brancher.

Forbrugerombudsmanden får millioner til greenwashing-sager på finansloven 

Enhedslisten vil på fire år bekæmpe greenwashing med 66 millioner

Salling Group og Coop opfordrer til national klimamærkning 

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier