PolicyWatch

Regeringen overvejer at lade dyr tunnelfabrik på Lolland blive stående

Tunnelfabrik, som koster fem milliarder kroner og skal støbe dele til Femern-tunnelen, får måske lov til at blive stående. Planen var, at den skulle rives ned.

Tre enorme produktionshaller på samlet halvanden kvadratkilometer skal være med til at bygge tunnellerne til Femern-forbindelsen. Nu overvejer regeringen at lade produktionshallerne, som ellers står til at skulle rives ned, blive stående. | Foto: Femern A/S/PR

Regeringen overvejer at lade en enorm tunnelfabrik på Lolland, som ellers var planlagt til at skulle rives ned, bestå. Fabrikken støber tunneldele til Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland og har kostet staten fem milliarder kroner at etablere.

Indtil nu har planen været, at de tre enorme produktionshaller på samlet halvanden kvadratkilometer skal rives ned, når arbejdet med tunnelen er færdigt. Det fremgår af en anlægslov fra 2015.

Men regeringen åbner for at ændre lovgivningen og lade fabrikken stå - evt. så også udenlandske virksomheder kan bruge den.

Det skriver Børsen, der har talt med transportminister Trine Bramsen (S).

”Det står efterhånden klart for alle, at den her tunnelfabrik indeholder en lang række muligheder, som langt trumfer en nedrivning,” siger hun til avisen.

Fabrikken, som skal støbe dele til den 18 kilometer lange Femern-forbindelse, er verdens største af sin slags.

Ifølge transportministeren vil den blandt andet kunne bruges til at skabe elementer til en tredje Limfjordsforbindelse. Eller til en ny københavnsk tunnel. Trine Bramsen åbner også for den mulighed, at fabrikken kan bruges af andre lande og fortæller til Børsen, at hun har fået henvendelser fra ministerkolleger i andre lande.

Fabrikken vil også kunne bruges til at støbe dele til kunstige øer, der kan ligge på havbunden, fortæller direktør i Femern A/S Ole Kaslund til Børsen.

Om staten fortsat skal råde over fabrikken, eller om private kræfter skal overtage den, vil regeringen arbejde videre på en model for, siger transportministeren.

Umiddelbart bakker Venstre op om at lade fabrikken stå. Det fortæller partiets transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen. Der skal dog laves flere analyser, inden partiet vil melde en klar linje ud, tilføjer han.

Ministre kaldt i samråd om kartelanklagede vindere af milliardkontrakt på Femern

Nye anlægskontrakter og renteaftaler forkorter listen af risici for Femern-projekt

Femern A/S sparer milliardbeløb på nyt udbud

Mere fra PolicyWatch

Ørsted tvinges til at udskyde kulstop

Regeringen beordrer Ørsted til at holde tre kul- og oliefyrede kraftværker i drift frem til 2024. Energiselskabet fastholder mål om CO2-neutralitet i 2025.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

PolicyWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier