Venstre bakker op om ny lastbilafgift men vil "være kritisk"
I løbet af det første halvår af 2023 vil SVM-regeringen fremlægge en model for, hvordan den kilometerbaserede vejafgift, som er blevet skarpt kritiseret af vognmandsbranchen, skal se ud.
I et interview med Børsen afviser Venstres erhvervsskatteordfører, Kim Valentin, at partiet skulle have skiftet holdning til afgiften, som daværende transportordfører Kristian Pihl Lorentzen erklærede sig som klar modstander af inden valget, men som partiet nu bakker op.
Kim Valentin understreger over for Børsen, at der er tale om et kompromis ved, at partiet bakker afgiften op, men i arbejdet med at udforme modellen for, hvordan den skal se ud, vil Venstre forsøge at trække i en blå retning, lyder det.
”Jeg vil stadig være kritisk og forfægte blå skattepolitik fra min position som erhvervsskatteordfører,” siger han til avisen.
Over for MobilityWatch har Jesper Kronborg, der er direktør i lobbyorganisationen Dansk Erhverv Transport, tidligere kritiseret Venstres holdningsskift.
”Vi havde fået en meget klar udmelding fra Venstre om, at afgiften ikke ville blive til noget, men det kan vi nu konstatere, at den gør alligevel. Det er meget ærgerligt,” sagde han.
Sidste år aftalte den daværende S-regering med et snævert flertal fra sine røde støttepartier, at der skal indføres en kilometerbaseret vejafgift på lastbiler over 12 ton fra 2025. Afgiften skønnes at kunne reducere CO2-udledningen med 0,2 mio. ton i 2030 og indbringe 500 mio. kr. i afgifter i 2025-2027 og 1 mia. kr. fra 2028 og frem.
Relaterede artikler:
Ny regering fastholder omdiskuteret vejafgift
For abonnenter