En del af Watch Medier

PolicyWatchfredag3. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
18.12.2018kl. 17.40

Eva Kjer vil hellere udskyde EU-løfte end lukke fiskeri

EU-landene har lovet at sikre bæredygtigt fiskeri i 2020. Dansk minister er klar til at udskyde det et par år.
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Beskederne bipper ind på fiskeriminister Eva Kjer Hansens (V) computer.

I forsøg på at lægge pres på Hansen og de øvrige EU-ministre, som tirsdag forhandler fiskekvoter for Nordsøen, har en miljøorganisation lavet en alternativ underskriftindsamling, hvor e-mails sendes direkte til ministrene. 

Our Fish kræver sammen med andre grupper, at EU-landene lever op til deres eget løfte fra 2013 om at sikre et bæredygtigt fiskeri senest i 2020. 

Den danske minister mener, at hun som politiker skal balancere to interesser: Et bæredygtigt fiskeri på den ene side og på den anden beskæftigelse og aktiviteter i havne. 

Som eksempel næver hun sild, da bestanden er hårdt presset i Østersøen.

"Det ville være ærgerligt, hvis vi skulle lukke fuldstændigt for fiskeriet af sild, for det har disse socioøkonomiske konsekvenser. Så vil jeg hellere bruge nogle flere år på at nå målet," siger Eva Kjer Hansen. 

Da sildekvoten for et par måneder siden blev forhandlet på et EU-møde i Luxembourg, handlede det for dansk fiskeri om en sildefabriks overlevelse i Gilleleje - arbejdspladser og aktiviteter i en lille havn. 

Disse argumenter bliver af miljøgrupperne vendt om. De beskylder politikerne for at tænke kortsigtet. 

Miljøorganisationen Oceana skriver i en nypubliceret undersøgelse, at danske fiskere vil kunne øge mængden af landinger med 90 procent om ti år, hvis man holder sig inden for den biologiske rådgivning for kvoter. 

Ministeren er skeptisk. 

"Det stiller jeg mig tvivlende over for. For rigtig mange af vores bestande er på MSY-niveau (bæredygtigt udbytteniveau, red.)," siger Eva Kjer Hansen. 

Når miljøgrupperne demonstrerer i Bruxelles, skyldes det bekymring for, om fiskeriet i EU faktisk vil være bæredygtigt om et år. 

"Dette års møde er afgørende, for det er vores sidste chance for at stoppe overfiskning før deadline i 2020," siger Rebecca Hubbard, som er programleder hos Our Fish.

Eva Kjer Hansen har ifølge Our Fish modtaget 1002 skriftlige beskeder. 

Ministeriet bekræfter, at de er tikket ind i hundredvis. Ministeren mener, at EU er godt på vej mod et bæredygtigt fiskeri. 

"Vi kan se, at der er en fin fremgang. Men når vi i mål inden 2020? Det kan jeg ikke svare på," siger Eva Kjer Hansen. 

Oceana Europes direktør, Lasse Gustavsson, bekræfter, at afstanden mellem de kvoter, der bliver fastlagt af EU-landene, og den biologiske rådgivning bliver mindre og mindre. 

Det er en god udvikling, siger han, men det er ikke godt nok.

Relaterede artikler:

  • Foto: Ritzau Scanpix/Asger Ladefoged

    Fiskeriminister: EU svigter med idé om stop for ålefiskeri

  • Foto: Ritzau Scanpix/JOHN THYS / various sources / AFP

    Løkke ønsker offensivt EU-budget på bekostning af landbruget

  • Foto: Christophe Ena/AP

    Analyse: EU skruer bissen på før fiskeriforhandlinger med Storbritannien

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Corti
PolicyWatch

Dansk startup: Nye AI-regler kan skubbe tech-innovation ud af landet

De kommende EU-regler om AI vil medvirke til at skubbe innovation ud af Europa, mener den danske scaleup Corti, der netop nu finder stærk vækst i USA inden for løsninger til sundhedsområdet.
  • Klumme: Regeringen er klar med en lige højre til København
  • DI vil redde døende offentlig transport med lavere billetpriser

For abonnenter

Trods medhold i cabotageafgørelse hos EU-Kommissionen må H.P. Therkelsen stadig betale millionbøde. | Foto: H. P. Therkelsen / Pr
EU

EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel

For abonnenter

Foto: PR/Carsten Mai
Christiansborg

Klumme: Regeringen er klar med en lige højre til København

I 2050 skal DSV ikke længere udlede CO2, lyder det i selskabets nye bæredygtighedsmål. | Foto: Dsv Panalpina
Virksomheder

DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling

For abonnenter

Foto: Rune Fogh Sørensen, Dansk Erhverv
Virksomheder

Digitaliseringsminister: Dejligt at være årets bedste julegave

”Der må ikke herske tvivl om, at regeringen tager det meget, meget alvorligt. Den nuværende situation er fuldstændig uholdbar,” sagde justitsminister Peter Hummelgaard (S) under et samråd torsdag formiddag. | Foto: Jens Dresling
Nyheder

Domstole kræver penge – men minister sætter især sin lid til effektiviseringer

For abonnenter

Læs også

Trods medhold i cabotageafgørelse hos EU-Kommissionen må H.P. Therkelsen stadig betale millionbøde. | Foto: H. P. Therkelsen / Pr
EU

EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel

Dansk transportselskab har fået medhold i sag hos EU-Kommissionen, der modsat Danmark ikke mener, at ture med tomme returpaller tæller med i cabotageregnskab. Selskabet skal dog stadig betale millionbøde.

For abonnenter

I 2050 skal DSV ikke længere udlede CO2, lyder det i selskabets nye bæredygtighedsmål. | Foto: Dsv Panalpina
Virksomheder

DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling

DSV vil afsætte et milliardbeløb til investering i grøn omstilling finansieret af en intern CO2-skat. Selskabet efterspørger samtidig politisk handling på området.

For abonnenter

Nyheder

Elmarkedsreform: ”Ubalancer i markedet skal løses af markedet”

Mens vi venter på en elmarkedsreform fra EU-Kommissionen, advarer økonomisk vismand mod, at indgreb i pressede markeder for at spare forbrugerne penge kan risikere at koste endnu mere på den lange bane.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dansk startup: Nye AI-regler kan skubbe tech-innovation ud af landet – 11.52
  • Klumme: Regeringen er klar med en lige højre til København – 11.08
  • DI vil redde døende offentlig transport med lavere billetpriser – 10.50
  • Statsminister: Uden reformer skal vi sænke forventninger til velfærd – 10.44
  • Eksperters anbefaling til CO2-afgift på landbrug forsinkes igen – 10.21
  • Dyrevelfærdsrapport afslører brud på regler: Minister vil vende udviklingen – 10.19
  • EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel – 10.12
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling – 08.20
  • Elmarkedsreform: ”Ubalancer i markedet skal løses af markedet” – 08.17
  • Domstole kræver penge – men minister sætter især sin lid til effektiviseringer – 2. feb.
Flere nyheder

Job

  • Compliance Officer

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Scrum Master with a practical approach

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Job

  • Compliance Officer

Se flere jobs

Kolofon

PolicyWatch
Søg

Sektioner

  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
  • Sitemap
  • RSS feeds

Nyhedschef

Nicolai Raastrup

nicolai.raastrup@watchmedier.dk

Tlf.: +45 33308388

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Job

Abonnement

Prøv PolicyWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

policywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Læs mere om abonnement her

Adresse

PolicyWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8309

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © PolicyWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
PolicyWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge