PolicyWatch

Forslag vil stoppe salg af diesel- og benzinbiler i 2035

Sammen med forsalg om et ETS-system for transport skal nulemissionskrav til biler bidrage til at nå klimamål.

Foto: Jens Dresling

Infrastrukturen er ikke på plads, elbilerne er stadig dyrere at købe, men nu skal der fart på udfasningen af benzin- og dieselbiler, foreslår EU-Kommissionen.

I et udspil onsdag foreslås det, at udledningen fra de biler, der kører på fossile brændstoffer, skal reduceres med 55 procent i 2030 sammenlignet med i dag.

Og fra 2035 skal reduktionen være 100 procent. Altså må nye biler ifølge forslaget ikke længere udlede CO2 om knap 14 år.

EU-Kommissionen forventer dog, at der fortsat kan være benzin- og dieselbiler på vejene i en årrække efter 2035, da forslaget ikke er et forbud mod at køre i dem på vejene.

Flere EU-lande arbejder dog med sådanne forbud. I en by som Bruxelles, hvor EU-institutionerne holder til, er forbud mod diesel- og benzinbiler allerede under indfasning. De mest udledende biler må ikke længere køre på vejene.

EU-Kommissionen og medlemslandene har satset på elbiler, og der arbejdes på at udvikle bedre og stærkere batterier til vejtransporten.

Endnu halter man i EU efter med ladestationer og den infrastruktur, der skal til, hvis alle skal køre i elbiler.

"Infrastrukturen til at lade skal bringes i orden," siger ledende næstformand i EU-Kommissionen Frans Timmermans.

Over de næste 20 år skal der ifølge EU-Kommissionens skøn investeres 600-900 milliarder kroner på infrastruktur til elbiler.

Forslaget om CO2-fri biler er del af en omfattende klimapakke, som EU-Kommissionen har præsenteret onsdag. Samlet skal forslagene sikre, at EU når i mål med en reduktion af CO2-udledningen i 2030 på mindst 55 procent.

Det er et delmål mod klimaneutralitet i 2050.

Forslaget om nulemission fra biler i 2035 kommer sammen med et forslag om at oprette et kvotehandelssystem for transport og bygninger.

Det vil betyde, at sælger man fossilt brændstof til køretøjer, skal man købe CO2-kvoter, hvis pris vil afhænge af udbud og efterspørgsel.

Forbrugeren vil mærke det som en stigning i prisen på diesel og benzin.

Alle disse forslag skal forhandles af medlemslandene og EU-Parlamentet.

 

Biler, skibe og boliger skal med i EU's kvotesystem 

Klimatold i EU skal skærme industrier mod sorte konkurrenter

Klimatold i EU skal skærme industrier mod sorte konkurrenter 

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier