PolicyWatch

Højere fragtrater rammer forbrugerne advarer FN

De opskruede containerfragtrater kan ramme forbrugerne på pengepungen næste år, lyder det fra FN.

Foto: APU GOMES/AFP / AFP

FN advarer torsdag om, at en stigning i containerfragtraterne kan komme til at betyde højere priser for forbrugerne til næste år, medmindre problemerne efter coronapandemien løses.

FN's handels- og udviklingsagentur (UNCTAD) siger, at importprisniveauet globalt kan stige med 11 pct. og forbrugerprisniveauet med 1,5 pct. fra nu og i 2023.

"De globale forbrugerpriser vil stige betydeligt i det kommende år, indtil afbrydelser i forsyningskæden i skibsfarten er fjernet, og begrænsninger i havne og terminaler tackles, skriver UNCTAD i rapporten Review of Maritime Transport 2021," skriver nyhedsbureauet AFP.

Propper i de globale forsyningskæder er opstået i forbindelse med coronapandemien på grund af høj efterspørgsel fra anden halvdel af 2020 og fremefter, da forbrugerne købte varer i stedet for tjenester under de globale lockdowns.

Men opsvinget i efterspørgslen ramte flere praktiske begrænsninger, herunder containerskibenes kapacitet, mangel på containere, mangel på arbejdskraft, overbelastning i havnene og generelle covid-19-restriktioner.

Det har ført til rekordhøje containerfragtrater "på praktisk talt alle containerhandelsruter", ifølge rapporten.

"Den nuværende stigning i fragtraterne vil have en dybtgående indvirkning på handelen og underminere det socioøkonomiske opsving, især i udviklingslandene, indtil vi vender tilbage til det normale," siger Rebeca Grynspan, generalsekretær i UNCTADs.

"At vende tilbage til det normale indebærer investering i nye løsninger, herunder infrastruktur, fragtteknologi og digitalisering og handelslettelser," siger hun ifølge AFP.

UNCTAD påpeger, at pandemien har gjort allerede eksisterende udfordringer større - især mangel på arbejdskraft og begrænsninger i infrastrukturen.

Samtidig har også nedlukningen af den kinesiske havn Yantian som følge af smitte med coronavirus samt blokeringen af Suezkanalen af det gigantiske containerskib Ever Given i marts gjort problemerne større.

Travlhed hos transporttjenester giver rekordhøj eksport i Danmark

Rederne til Biden: USA er selv skyld i høje priser og store forsinkelser

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier