Skibs-administrator ønsker Nato-eskorte af handelsskibe i Sortehavet

Handelsskibe, der sejler gennem Sortehavet nær Ukraines sydkyst, bør eskorteres af krigsskibe fra den vestlige forsvarsalliance, Nato.
Det mener René Kofod-Olsen, topchef for verdens største ship management-selskab, V.Group.
”Vi bør kræve, at vores søfart og skibstrafik bliver beskyttet i internationalt farvand. Jeg er sikker på, at Nato og andre har en rolle at spille i beskyttelsen af handelsskibe,” siger Kofod-Olsen til Financial Times.
Krigen i Ukraine har gjort den nordlige tredjedel af Sortehavet farligt for skibstrafikken. Det er blevet nærmest umuligt for skibe at nærme sig den ukrainske sydkyst på grund af faren for at støde på en sømine – eller blive direkte beskudt.
Ifølge FN’s søfartsorganisation IMO befinder omkring 500 søfarende sig fortsat om bord på i alt 84 skibe i ukrainske havne, og mindst 10 skibe er blevet beskadiget på grund af projektiler eller miner.
Nato afviser dog at sende krigsskibe til området. Ifølge Financial Times siger alliancen, at ”tilstedeværelsen af Ruslands flåde i Sortehavet har afbrudt maritim handel selv inden invasionen af Ukraine”.
”Nato overvejer ikke en flådemission for at eskortere skibe i Sortehavet, men Nato-allierede, der har grænser til kysten – Bulgarien, Rumænien og Tyrkiet – har sendt skibe ud for at finde og neutralisere de miner, der måtte være i området.”
Nato har tidligere haft flådemissioner, f.eks. ved Afrikas Horn, hvor alliancens skibe har beskyttet den internationale skibstrafik mod angreb fra pirater. René Kofod-Olsen bruger netop de tidligere operationer som argument for også at engagere sig i Sortehavet.
”Hvis du kigger på ethvert andet sted, hvor der har været en anden regional konflikt af en vis størrelse, der har påvirket internationalt farvand, så vil du finde en situation, hvor du måtte forlade dig på en eller anden form for eskorte,” understreger han over for Financial Times.