Kina giver Vesten baghjul i batteriræset

Batterirevolutionen er her, og Kina sidder på næsten hele forsyningskæden til den eksploderende elbilindustri, fortæller bogaktuel batterianalytiker, som dog ser en chance for, at Vesten kan bryde den kinesiske dominans.

Kinesiske Guangzhou Xiaopeng Motors Technology Co Ltd, eller XPeng Motors, fremviser sin nyeste elbil foran børsen i New York. | Foto: Mike Segar/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X90033

I slutningen af 1800-tallet kørte mere end hver tredje privatbilist i USA elbil.

Selv Henry Fords kone, Clara Jane Bryant, kørte elbil, alt imens Henry Ford selv arbejdede for Thomas Edison, der på papiret var godt i gang med at sparke døren ind til en egentlig elbilindustri. Avisen New York Times udråbte endda Thomas Edison som manden, der med sit batteri endelig ville fortrænge hestene fra vejene.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement