En del af Watch Medier

PolicyWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
27.10.2022kl. 13.00

Ukrainsk tørlastchef: ”Kornkorridoren har haft en enormt positiv effekt”

Om få uger udløber FN-aftalen om eksport af ukrainsk korn gennem Sortehavet. Hvis den ikke bliver forlænget, vil det påvirke både rater og fødevarepriser, lyder det fra den ukrainske tørlastdirektør Gennadiy Ivanov
Foto: Mehmet Caliskan/Reuters/Ritzau Scanpix
af TOMAS KRISTIANSEN, KIM WIESENER

Aftalen om eksport af ukrainsk korn via en ”korridor” i Sortehavet har haft en række positive resultater, og selv om der også har været problemer, bør den forlænges, når den udløber 19. november.

Sådan lyder vurderingen fra Gennadiy Ivanov, direktør for tørlastselskabet BPG Shipping/Kronos Bulkers.

Først og fremmest er korneksporten fra Ukraine steget markant og nået op på næsten 8 mio. ton, siden tørlastskibet Razoni som det første fartøj efter indgåelsen af aftalen forlod Odesa 1. august lastet med ukrainsk korn og sejlede ud i korridoren med kurs mod Libanon.

”Kornkorridoren har haft en enormt positiv effekt på forsyningen af fødevarer, og den har haft en markant effekt på raterne ud af Ukraine,” siger Ivanov til ShippingWatch.

Tre hovedfaktorer bag de lavere rater

Han er overbevist om, at en lukning af korridoren vil få en øjeblikkelig og negativ effekt på markedet, fragtpriserne og den globale fødevareforsyning.

Ivanov påpeger bl.a., at fragtraterne fra Ukraine som et resultat af kornkorridoren faldt med ca. 30 pct. frem til midten af september. Det skyldtes tre hovedfaktorer:

  • En øget mængde tonnage og flere skibe, der var villige til at sejle til Ukraine, fordi skibsejerne mente, at korridoren fungerede og var sikker. Derfor faldt fragtraterne.
  • Stabilisering af forsikringspræmierne. I begyndelsen af august lå de på 4-5 pct., og siden er de faldet til 1-1,5 pct.
  • Den generelt negative tendens på det globale fragtmarked på grund af den globale økonomiske afmatning.

Imidlertid førte udviklingen i oktober igen til stigninger i fragtraterne, da flere og flere skibe begyndte at ligge i kø ud for Istanbul. Det førte til flaskehalse i hele forsyningskæden, og ifølge FN er situationen kun blevet værre.

”Lige nu venter flere end 150 fartøjer omkring Istanbul på at komme videre, og disse forsinkelser kan forårsage forstyrrelser i forsyningskæden og havneaktiviteten,” sagde FN-talsmanden Ismini Palla tidligere på ugen ifølge Reuters.

Inspektion af de lastede skibe er spild af tid

Gennadiy Ivanov, direktør, Kronos Bulkers

Disse flaskehalse har ført til øget ventetid, som lige nu er på flere uger.

”For øjeblikket er ventetiden for skibe i ballasttilstand 9-14 dage på vej til Ukraine og 15-20 dage for lastede skibe. Det har ført til øgede fragtrater, fordi afskiberne, kornhandlerne og befragterne er blevet meget eksponeret over for ”demurrage-”udgifter (regler for gebyrer, red.) på grund af ventetiden,” forklarer Gennadiy Ivanov.

Foto: Kronos Bulkers
Foto: Kronos Bulkers

Derfor må problemerne i Istanbul løses, understreger han.

”Inspektionerne i Istanbul er en flaskehals. Markedsaktørerne er overbeviste om, at man for at minimere ventetiden i Istanbul må holde op med at inspicere lastede skibe og kun inspicere tomme skibe (på vej tilbage til Ukraine, red.), fordi Rusland vil sikre sig, at de ikke bruges til transport af våben. Inspektion af de lastede skibe er spild af tid,” siger han.

Russerne bremser for inspektioner

Ifølge Ivanov ønsker russerne ikke at øge mængden af inspektioner. Derfor arbejder havnene omkring Odesa kun på 25-30 pct. af deres fulde kapacitet, og kornhandlerne bruger penge på at stå i kø frem for at købe korn.

Alligevel lægger han vægt på de konkrete og positive resultater, som korridoren har ført med sig.

”I august og september blev 5,5 mio. ton korn og biprodukter eksporteret. 241 skibe sejlede ud af havnene i Odesa, Chornomorsk og Pivdennyi. I forhold til august blev eksporten mere end fordoblet, og antallet af skibe, der forlod havnene, blev næsten tredoblet.”

Mange af skibene, som foretager korntransporterne, er tyrkisk-kontrollerede. Der er også andre aktører, som er vant til at operere i regionen og hvis flåder er gamle, hvilket sænker forsikringspræmierne.

Så er der en gruppe skibsejere og operatører, der er vant til at arbejde i krigsramte og risikable områder. De er, som Ivanov udtrykker det, ”i det her for pengenes skyld.”

Endnu arbejder ingen førsteklasses eller globalt anerkendte shippingselskaber i korridoren.

Manglende aftale vil føre til svære tider

FN har anbefalet en forlængelse af aftalen, når den udløber 19. november. I slutningen af september forudse Ukraines landbrugsminister, Mykola Solskyj, at man nok skulle vente til allersidste øjeblik, inden en forlængelse kunne komme på plads.

”Jeg tror, at vi vil nå frem til en forståelse af, hvorvidt der kommer en underskrivelse eller ej, tættere på slutningen af denne aftale, hvilket betyder i anden halvdel af november,” sagde han på en international landbrugskonference.

Skulle det ikke lykkes, forudser Gennadi Ivanov svære tider for den globale fødevarforsyning – og situationen i Ukraines nærområde.

”Det er helt klart, at vi vil stå over for en stigning i de globale fødevarepriser. Og hvad fragt angår, vil Sortehavet blive et kriseramt område.”

Skibe med ukrainsk korn venter op til ni dage på inspektion ved Istanbul

Trods russisk hævntogt tror FN stadig på kornaftale

Ukrainsk minister forventer først ny kornaftale i 11. time

Relaterede artikler:

  • Foto: Stringer/REUTERS / X80002

    Skibe med ukrainsk korn venter op til ni dage på inspektion ved Istanbul

    For abonnenter

  • Foto: Stringer/REUTERS / X80002

    Trods russisk hævntogt tror FN stadig på kornaftale

    For abonnenter

  • (ARKIV) | Foto: Vincent Mundy/Reuters/Ritzau Scanpix

    Ukrainsk minister forventer først ny kornaftale i 11. time

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

(ARKIV) | Foto: Philipp Von Ditfurth/AP/Ritzau Scanpix
Nyheder

EU vil lempestatsstøtteregler til grøn teknologi til 2025

Statsstøttemilliarder fra flere sider får EU til at åbne for både nye skattefordele og statsstøtteindgreb for at sikre blandt andet bæredygtige investeringer i Europa. ”Det rækker på mange måder ud over det, som vi havde ønsket os,” vurderer Dansk Erhverv.

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg
EU

EU-parlamentarikere stemmer for større krav til bygningers energieffektivitet

Foto: Norsk Vind
Nyheder

Norsk energikommission: Der skal laves ordninger for udvikling af havvind langs hele Norges kyst

For abonnenter

EU-kommissær Margrethe Vestager | Foto: Yves Herman / Reuters / Ritzau Scanpix
EU

Vestager: Grøn statsstøtte skal stoppe i 2025

Bergur Løkke Rasmussen har overtaget Søren Gades mandat i Europa-Parlamentet og dermed også hans plads i EU's Transport- og Turismeudvalg. | Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix
EU

Ny regering har sat egne flymål: Men V-parlamentariker vil lade EU bestemme

For abonnenter

Anne Skovbro, adm. direktør i By & Havn og næstforperson i Rådet for Bæredygtigt Byggeri er blandt de 25 repræsentanter for virksomheder bag ny grønt partnerskab. | Foto: Peter Hove Olesen
Virksomheder

Ejendomsinvestorer går sammen om at sætte handling bag grønne ambitioner

Læs også

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Virksomheder

SAS vil granske Dansk Metals overenskomst med Ryanair

SAS har mulighed for at genforhandle sin egen aftale med Dansk Metal, hvis Ryanairs nye overenskomst er mere fordelagtig for det irske lavprisflyselskab. Foreløbigt er SAS dog afventende.

For abonnenter

Telenors topchef, Lars Thomsen, kalder afskaffelsen af store bededag for en løsning, der går stik imod det, som Telenor og flere andre virksomheder har indført, nemlig fleksible arbejdstider og ekstra fridage. | Foto: Telenor/PR
Virksomheder

Telenor-topchef: Afskaffelse af store bededag er en boomer-løsning

Lars Thomsen, topchef i Telenor, kritiserer regeringens forslag om at sløjfe store bededag. Han mener, at det er en boomer-løsning, der går imod det fokus, som Telenor og mange andre virksomheder har haft.
børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye mener ikke, at store reformer, hvor man kaster alt op i luften, virker på undervisningsområdet. | Foto: Jens Dresling
Christiansborg

Tesfaye vil skrotte mål om flere unge på erhvervsuddannelser

Det vigtige er at fastholde elever på erhvervsuddannelser - ikke at få flere til at søge ind, siger undervisningsminister.

Seneste nyt

  • EU-parlamentarikere stemmer for større krav til bygningers energieffektivitet – 18.49
  • Vestager: Grøn statsstøtte skal stoppe i 2025 – 15.39
  • Ejendomsinvestorer går sammen om at sætte handling bag grønne ambitioner – 14.35
  • EU vil lempestatsstøtteregler til grøn teknologi til 2025 – 14.24
  • Norsk energikommission: Der skal laves ordninger for udvikling af havvind langs hele Norges kyst – 14.24
  • Ny regering har sat egne flymål: Men V-parlamentariker vil lade EU bestemme – 13.03
  • Danmark er havnet i EU’s søgelys omkring vedvarende energi – 12.06
  • Ørsted gik ud af 2022 med tab – 10.16
  • Løhde mødes med privathospitaler – udset til central rolle – 10.07
  • Danske softwareselskaber kan blive ramt af AI-indgreb – 09.43
Flere nyheder

Watch Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Kolofon

PolicyWatch
Søg

Sektioner

  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
  • Sitemap
  • RSS feeds

Nyhedschef

Nicolai Raastrup

nicolai.raastrup@watchmedier.dk

Tlf.: +45 33308388

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Job

Abonnement

Prøv PolicyWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

policywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Læs mere om abonnement her

Adresse

PolicyWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8309

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © PolicyWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
PolicyWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge