PolicyWatch

Har du firmabil? Snart bliver reglerne for beskatning ændret

1. juli træder nye regler for beskatning af fri bil i kraft. De nye regler vil løbe frem til 2025.

Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Lønkontorerne rundt omkring i det danske erhvervsliv får mere at se til om kort tid, når nye regler for firmabiler træder i kraft.

Sådan lyder det fra revisionshuset BDO i nyhedsbrevet Depechen.

Fra 1. juli bliver reglerne for firmabiler ændret. Det betyder, at beskatningsgrundlaget for de mange tusinde firmabiler, som kører rundt på de danske veje, skal opgøres mindst én gang om året frem til og med 2025.

»Jeg vil ikke blive overrasket, hvis en del især mindre virksomheder vælger at lukke øjnene og fortsætte med de nuværende beskatningsgrundlag. Dermed bliver det de enkelte medarbejdere, som på deres årsopgørelse skal indtaste en yderligere værdi af fri bil, og det får de næppe alle gjort,« lyder det i en kommentar fra Henning Boye Hansen, der er chefkonsulent i BDO.

BDO peger på, at beskatningsgrundlaget skal opgøres, uanset hvornår firmabilerne er blevet anskaffet. Og også uanset hvor gamle de er. Reglerne bliver ændret på tre punkter.

To af tre ændringer gælder alle firmabiler, mens den tredje ændring kun gælder for el- og pluginhybrider, hvor arbejdsgiveren har betalt for opsætning af en ladestander på medarbejderens privatadresse.

Ikke dyrt, men besværligt

Den første ændring er til fordel for firmabiler med en nyvognsværdi på op til 600.000 kr., men altså ikke nogen fordel for dyrere firmabiler. Den anden ændring rammer alle biler, men mest de dieseldrevne, som har den højeste grønne ejerafgift.

BDO peger på, at den økonomiske betydning af ændringerne vil være til at overskue. For en dieseldrevet Mercedes C med en værdi på 450.000 kr. lyder skatten ved en marginalskat på 56,5 pct. i øjeblikket på 5.173 kr. om måneden, mens den fra 1. juli vil lyde på 5.290 kr. På årsbasis vil det for en person, der betaler topskat, ende med en merskat på ca. 700 kr.

Med de nye regler venter der landets virksomheder en stor opgave.

»Først skal virksomhederne bruge tid på at sætte sig ind i de nye regler. Så skal de udregne det nye beskatningsgrundlag for hver enkelt bil. Derefter skal de indtaste de nye beløb i deres lønsystem,« lyder det fra Henning Boye Hansen.

»Og til sidst skal de orientere deres medarbejdere om ændringerne i deres skattetræk og besvare spørgsmål fra disse. Hvis virksomhederne efterlever reglerne til punkt og prikke, vil de tilsammen formentlig skulle bruge op imod 500.000 arbejdstimer på opgaven. Bare for at kunne trække yderligere 100 kr. i skat hver måned hos de berørte medarbejdere,« lyder det fra Henning Boye Hansen.

Mere fra PolicyWatch

Hvert tredje nyudlån vil blive ramt af Risikorådets forslag

Særligt de yngre boligkøbere vil mærke effekten, hvis Det Systemiske Risikoråds anbefaling om at begrænse afdragsfrie lån bliver gennemført. Rådet forventer, at forslaget "kun i begrænset omfang" vil påvirke prisudviklingen på boligmarkedet.

De Linde-højhus på Aarhus Havn sikret politisk flertal

Borgmesterpartiet i Aarhus stemmer ja til et 139 meter højhus på Mindet på tirsdagens byrådsmøde, og dermed er der flertal for projektet, som også har støtte fra V og K. Enhedslisten og SF stemmer imod projektet som Olav de Linde står bag.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier