PolicyWatch

Esbjerg Havn tror på øget trafik ved hårdt brexit

Hvis briterne forlader EU uden en skilsmisseaftale, vil det give ekstra travlhed på Esbjerg Havn, vurderer havnens direktør.

Der kan blive ekstra travlt på Esbjerg Havn, hvis det ender med et hårdt brexit. | Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Der er ikke noget så skidt, at det ikke er godt for noget.

Det kan meget vel være det ordspil, som direktøren i Esbjerg Havn, Ole Ingrisch, bruger mest for tiden.

I hvert fald fortæller han til Finans, at han forventer, at Esbjerg Havn vil få mere at lave, hvis Storbritannien og EU ikke kan blive enig om en brexit-aftale, og skilsmissen den 29. marts 2019 dermed ender i et såkaldt hårdt brexit.

"Et hårdt brexit (uden frihandelsaftale, red.) vil skabe kapacitetsproblemer nede i Dunkirk og de øvrige havne ud mod den Den Engelske Kanal. Der mangler plads til, at lastbilerne kan holde i kø, mens de venter på at blive tolddeklareret. Hvis ventetiden på det er fem-syv timer, så er det et bedre alternativ at bruge havnen i Esbjerg," siger Ole Ingrisch til mediet.

Han fortæller videre, at havnen i løbet af få uger efter brexit vil være "klar til at håndtere en stigende trafik."

Esbjerg Havn har holdt møder med både Toldstyrelsen, Fødevarestyrelsen og erhvervsorganisationer for at forberede sig på mere trafik, når brexit er en realitet.

Mere fra PolicyWatch

Ørsted vil ikke blandes ind i frasalg

Energiselskabet vil koncentrere sig om den grønne omstilling, konstaterer formand for Ørsted efter Venstres udspil om et statsligt frasalg af dele af forretningen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

PolicyWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier