En del af Watch Medier

PolicyWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
18.02.2019kl. 14.06

Branchedirektør advarer mod lavere hastigheder på motorveje ved København

Hvis det står til tre borgmestre på Københavns vestegn skal hastigheden på udvalgte motorveje sænkes fra 110 til 90 kilometer i timen. Branchedirektør i DI Transport påpeger, at det er billigere for samfundsøkonomien at sætte støjdæmpende foranstaltninger op.
Michael Svane, branchedirektør i DI Transport. | Foto: Hans Søndergård/Dansk Industri
af PETER SØNDERGAARD

Pendlere, der skal på arbejde i København, kan måske se frem til, at de fremover skal bruge mere tid på motorvejen, end de gør i dag.

I hvert fald hvis det står til borgmestrene i Hvidovre, Vallensbæk og Brøndby Kommune.

De tre borgmestre har ifølge TV2 sendt en ansøgning til Vejdirektoratet om at sænke hastigheden fra 110 til 90 kilometer i timen på dele af Køge Bugt Motorvejen, Holbækmotorvejen og Motorring 3.

Helle Adelborg (S), borgmester i Hvidovre Kommune, siger til TV2, at en sænkning af hastighedsgrænsen er en "billig løsning," frem for at sætte arbejde med støjdæmpende foranstaltninger, men det er Michael Svane, branchedirektør i DI Transport, ikke enig i.

"Det er ikke umiddelbart vores kop te med permanente hastighedsnedsættelser," siger Michael Svane til PolicyWatch.

Borgmestrene påpeger, at det er billigere at sænke hastigheden end at lave støjdæmpende foranstaltninger. Så skal man bare sætte nogle skilte op, hvor der står 90 i stedet for 110. Har de ikke en pointe i det?

"Jo jo. Det er rigtigt. Men det rigtige regnestykke er at kigge på, hvad de her stykker veje giver i fremkommelighed og mobilitet. Når man sænker hastigheden, så kan man diskutere, om vi får en tilstrækkelig hurtig trafikafvikling."

Vurderer du, at det er dyrere for samfundsøkonomien, at folk skal bruge mere tid på motorvejen, end det koster at lave støjdæmpende foranstaltninger?

"Ja, lige præcis. Vi vil få en ringere trafikafvikling, og det sætter sig i tidsomkostninger og dermed økonomiske omkostninger," siger Michael Svane.

Hastighedsgrænser i byrdeudspil

Da regeringen i forrige uge lagde et udspil frem, som skal sænke byrder for erhvervslivet med 2,6 mia. kr., var hastighedsbegrænsninger også et tema.

Et af regeringens 42 initiativer handler nemlig om, at man vil øge hastighedsgrænsen fra 70 til 80 kilometer i timen for lastbiler uden for tættere begygget områder samt på motortrafikveje.

Det skal ifølge regeringen fjerne administrative byrder for 560 mio. kr.

Det er uvist, om det skal medregnes som en ny byrde for erhvervslivet, hvis Brøndby, Vallensbæk og Hvidovre Kommune får held med at sænke hastighedsgrænsen fra 110 til 90 kilometer i timen på udvalgte motorveje.

Relaterede artikler:

  • Foto: Ritzau Scanpix/Tobias Nicolai.

    Erhvervsliv vil have politikerne op i fart: Der bør investeres milliarder i motorveje

  • Erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) har haft hovedansvaret for regeringens udspil på byrdeområdet. I alt har syv ministerier været involveret i udspillet. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    Regeringen vil fjerne byrder for 2,6 milliarder: Se de 42 initiativer her

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jens Dresling
Christiansborg

Statsminister står fast efter møde med kritisk bagland

Når man har ansvar, skal man også kunne træffe upopulære beslutninger, siger statsminister Mette Frederiksen.
  • Økonomer kalder det unødvendigt at afskaffe store bededag
  • Ellemann om ultimatum om store bededag: Vi er kommet videre
Pelle Dragsted, skatteordfører for Enhedslisten.. | Foto: Jens Dresling
Virksomheder

EL melder sig i kritikken af lovforslag omkring ekstraordinære overskud

For abonnenter

I 2012 blev 94.000 optaget på en erhvervsuddannelse. Sidste år lød det tal på 64.000. Hos Dansk Erhverv mener man, at det blot viser behovet for handling og tiltag på området. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Virksomheder

Optagne på erhvervsuddannelser er det laveste i ti år

Ifølge Aquaporin skal virksomhedens vandrensningsteknologi ses som et supplement til den kommunale vandrensning herhjemme. | Foto: Aquaporin/pr
Virksomheder

Forbrugerråd kritiserer Aquaporin for at være på kant med markedsføringsregler

For abonnenter

Foto: Pr / Ok
Virksomheder

OK skal opsætte ladestandere for Aarhus Kommune

For abonnenter

Transportminister Thomas Danielsen (V) kan ikke love en milliardstor hjælp til transportbranchen. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Christiansborg

Minister afviser brancheudspil: Regeringen har ingen planer om milliardpulje til grønne lastbiler

For abonnenter

Læs også

Ifølge Aquaporin skal virksomhedens vandrensningsteknologi ses som et supplement til den kommunale vandrensning herhjemme. | Foto: Aquaporin/pr
Virksomheder

Forbrugerråd kritiserer Aquaporin for at være på kant med markedsføringsregler

Aquaporin går lige til grænsen, når de bruger frygten for PFAS i deres markedsføring af rensningsfiltre til privat brug, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk. 

For abonnenter

Foto: Ntb/Reuters/Ritzau Scanpix
Virksomheder

Flere partier vil rykke SAS-hovedkvarter til København

SAS bør flytte hovedkvarteret fra Stockholm til København, da Danmark bliver den eneste statslige investor, mener flere partier.

For abonnenter

Gebyrindtægter udgør i dag tæt på halvdelen af bankernes samlede netto rente- og gebyrindtægter. | Foto: Lærke Posselt
Virksomheder

Tæt på fordobling: Banker har sendt gebyrindtægter på himmelflugt

Bankernes gebyrindtægter er vokset markant, siden negative renter blev introduceret. Forbrugerrådet vil have gebyrer rullet tilbage, mens banklobby kalder stigning ”nødvendig.”

For abonnenter

Seneste nyt

  • Statsminister står fast efter møde med kritisk bagland – 11.00
  • Forbrugerråd kritiserer Aquaporin for at være på kant med markedsføringsregler – 27. jan.
  • EL melder sig i kritikken af lovforslag omkring ekstraordinære overskud – 27. jan.
  • Borgmester vil mindske antallet af parter bag Aarhus Letbane efter it-fejl – 27. jan.
  • Lokalforening kritiserer proces for Aarhus' nye renseanlæg – 27. jan.
  • OK skal opsætte ladestandere for Aarhus Kommune – 27. jan.
  • Optagne på erhvervsuddannelser er det laveste i ti år – 27. jan.
  • Danske tankstationer i Forbrugerombudsmandens lys – 27. jan.
  • Fødevareministeren vil screene flere fødevarer for PFAS – 27. jan.
  • Tidligere DF-næstformand skal sikre brancheforening adgang til politikere – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Regnskabs-/økonomichef

Se flere jobs

Kolofon

PolicyWatch
Søg

Sektioner

  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
  • Sitemap
  • RSS feeds

Nyhedschef

Marianne Troelsen

mt@watchmedier.dk

Tlf.: +45 2049 8660

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Job

Abonnement

Prøv PolicyWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

policywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Læs mere om abonnement her

Adresse

PolicyWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8309

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © PolicyWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
PolicyWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge