PolicyWatch

Branchedirektør advarer mod lavere hastigheder på motorveje ved København

Hvis det står til tre borgmestre på Københavns vestegn skal hastigheden på udvalgte motorveje sænkes fra 110 til 90 kilometer i timen. Branchedirektør i DI Transport påpeger, at det er billigere for samfundsøkonomien at sætte støjdæmpende foranstaltninger op.

Michael Svane, branchedirektør i DI Transport. | Foto: Hans Søndergård/Dansk Industri

Pendlere, der skal på arbejde i København, kan måske se frem til, at de fremover skal bruge mere tid på motorvejen, end de gør i dag.

I hvert fald hvis det står til borgmestrene i Hvidovre, Vallensbæk og Brøndby Kommune.

De tre borgmestre har ifølge TV2 sendt en ansøgning til Vejdirektoratet om at sænke hastigheden fra 110 til 90 kilometer i timen på dele af Køge Bugt Motorvejen, Holbækmotorvejen og Motorring 3.

Helle Adelborg (S), borgmester i Hvidovre Kommune, siger til TV2, at en sænkning af hastighedsgrænsen er en "billig løsning," frem for at sætte arbejde med støjdæmpende foranstaltninger, men det er Michael Svane, branchedirektør i DI Transport, ikke enig i.

"Det er ikke umiddelbart vores kop te med permanente hastighedsnedsættelser," siger Michael Svane til PolicyWatch.

Borgmestrene påpeger, at det er billigere at sænke hastigheden end at lave støjdæmpende foranstaltninger. Så skal man bare sætte nogle skilte op, hvor der står 90 i stedet for 110. Har de ikke en pointe i det?

"Jo jo. Det er rigtigt. Men det rigtige regnestykke er at kigge på, hvad de her stykker veje giver i fremkommelighed og mobilitet. Når man sænker hastigheden, så kan man diskutere, om vi får en tilstrækkelig hurtig trafikafvikling."

Vurderer du, at det er dyrere for samfundsøkonomien, at folk skal bruge mere tid på motorvejen, end det koster at lave støjdæmpende foranstaltninger?

"Ja, lige præcis. Vi vil få en ringere trafikafvikling, og det sætter sig i tidsomkostninger og dermed økonomiske omkostninger," siger Michael Svane.

Hastighedsgrænser i byrdeudspil

Da regeringen i forrige uge lagde et udspil frem, som skal sænke byrder for erhvervslivet med 2,6 mia. kr., var hastighedsbegrænsninger også et tema.

Et af regeringens 42 initiativer handler nemlig om, at man vil øge hastighedsgrænsen fra 70 til 80 kilometer i timen for lastbiler uden for tættere begygget områder samt på motortrafikveje.

Det skal ifølge regeringen fjerne administrative byrder for 560 mio. kr.

Det er uvist, om det skal medregnes som en ny byrde for erhvervslivet, hvis Brøndby, Vallensbæk og Hvidovre Kommune får held med at sænke hastighedsgrænsen fra 110 til 90 kilometer i timen på udvalgte motorveje.

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier