PolicyWatch

Grundfos og Chr. Hansen øjner god forretning: FN's verdensmål slår rødder i danske virksomheder

Der er et øget fokus på FN's verdensmål for bæredygtig udvikling i danske virksomheder, viser undersøgelse fra Dansk Industri. Både Grundfos og Chr. Hansen ser gode forretningsmuligheder i verdensmålene.

Adm. direktør i Grundfos, Mads Nipper.

Flere danske virksomheder ser gode forretningsmuligheder i at tænke FN's verdensmål for bæredygtig udvikling ind i strategien.  

En undersøgelse fra Dansk Industri (DI) blandt 489 virksomheder viser således, at 63 pct. kender til verdensmålene. Det er en fordobling fra 2017, hvor tallet lå på 32 pct. 22 pct. har integreret Verdensmålene i deres strategi mod 12 pct. i 2017.

"Vi er glade for at se, at flere og flere virksomheder får øjnene op for, at FN’s Verdensmål både kan være godt for en bæredygtig udvikling i verden og for forretningen. Når virksomheder fokuserer på bæredygtighed og FN’s Verdensmål, så handler det både om at gøre en forskel for kloden og om god og sund forretning," udtaler Thomas Bustrup, direktør og COO i DI, i en pressemeddelelse.

"Verdensmålene rummer klare forretningspotentialer for de virksomheder, som formår at levere de nødvendige løsninger, som skal til for at løfte de globale udfordringer. Det er der mange, som gør og har gjort i lang tid. Og vi håber, at endnu flere vil støtte op om arbejdet i fremtiden," tilføjer han.

Topledelsen skal engageres

En lignende undersøgelse, som Megafon lavede for Dansk Selskab for Virksomhedsledelse (VL) i december, viste, at 96 pct. af 600 adspurgte virksomhedsledere kendte til FN's Verdensmål. 42 pct. arbejdede med verdensmålene, men under 18 pct. havde gjort målene til en integreret del af deres strategi.

"Virksomhedsledere har helt klart verdensmålene på radaren. Men det er tydeligt, at det er engagementet hos virksomhedens topledelse, der er afgørende for, hvorvidt virksomheden arbejder med verdensmålene som del af deres forretning," udtaler Ida Bratting Kongsted, adm. direktør i VL, i pressemeddelelsen.

VL vil derfor i 2019, med økonomisk støtte fra Industriens Fond, prioritere arbejdet med at styrke og accelerere virksomhedernes fokus på verdensmålene som konkurrenceparameter.

Verdensmålene handler blandt andet om at afskaffe fattigdom, skabe kvalitetsuddannelser og mindske uligheden i verden. Verdensmålene handler også om at sætte skub på klimaindsatsen, sikre rent vand og sanitet samt sikre såkaldte anstændige job og økonomisk vækst.

Grundfos og Chr. Hansen ser god forretning

I januar fortalte Annemarie Meisling, der er bæredygtighedsdirektør i Chr. Hansen, hvordan ingrediensvirksomheden har indarbejdet FN's verdensmål i sit arbejde. Virksomheden arbejder helt konkret med mål nummer 2, 3 og 12, som har overskrifterne stop sult, sundhed og trivsel samt ansvarligt forbrug og produktion.

"Vi arbejder rigtig, rigtig meget med FN's verdensmål. Vi ser en fantastisk sammenhæng mellem verdensmålene og vores strategiske forretningsområder," sagde Annemarie Meisling til PolicyWatch.

Interviewet blev lavet i forbindelse med, at Udenrigsministeriet og Erhvervsministeriet kom med en ny rapport, der vurderede, at dansk erhvervsliv står foran et forretningspotentiale på 400 mia. kr. frem mod 2030, hvis danske virksomheder formår at komme ind på særligt udviklingsmarkeder med FN's verdensmål i hånden.

I den forbindelse meldte adm. direktør i Grundfos, Mads Nipper, sig også på banen. For der er gode muligheder for dansk erhvervsliv i at tage FN's i alt 17 verdensmål til sig til at drive forretning, mener han.

"Vores arbejde med FN's verdensmål handler ikke bare om filantropi. 400 mia. kr. er mange penge. Det er ikke bare en mulighed for danske virksomheder, det er også en pligt at gøre noget," sagde Mads Nipper til PolicyWatch.

DI og VL's undersøgelse præsenteres fredag 22. februar i anledningen af en høring om FN’s Verdensmål i Folketinget.

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

PolicyWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier