PolicyWatch

Regeringen fandt en lille milliard til et essentielt klimagennembrud - men der er brug for 30 mia. kr. mere

De danske pensionsselskaber er klar med en stor del af de 25-35 mia. kr., der ifølge industrien skal til for at blive førende på nye grønne brændstoffer under betegnelsen Power-toX.

Foto: Thomas Borberg

Det er rigtig fint, at regeringen for to uger siden fandt 850 mio. kr. til at udvikle fremtidens grønne brændstoffer, men der er brug for 25-35 mia. kr. mere. Sådan lyder budskabet fra pensionsselskabernes interesseorganisation Forsikring & Pension (F&P).

Til gengæld er den gode nyhed, at politikerne langt fra behøver at finde alle milliarderne selv. Pensionsselskaberne står nemlig på spring til at investere stort i fremtidens brintbaserede brændsler, der går under betegnelsen Power-to-X (PtX). Et område, der samtidig har massiv interesse fra store danske virksomheder som Ørsted, Mærsk, DSV og SAS.

"Hovedparten af de 25-35 mia. kroner skal komme fra private. Pensionsselskaberne er klar, og virksomhederne er klar, men der er nogle rammevilkår, herunder penge, som politikerne er nødt til at levere. Især i de første år, hvor teknologien skal skaleres op. En grøn håndsrækning, så at sige," lyder det fra underdirektør i F&P, Tom Vile Jensen.

F&P har udarbejdet seks anbefalinger til politikerne, som skal kridte banen op for, at pensionsselskaber og andre investorer tør satse på Power-to-X. En klimateknologi, som politikerne ifølge Tom Vile Jensen er nødt til at prioriterer tårnhøjt.

"Det her er ikke bare endnu en grøn teknologi i rækken af grønne teknologier. Som vi ser det, er det en af de mest afgørende teknologier for den næste del af Danmarks grønne omstilling," siger han.

PtX er kendetegnet ved, at man bruger el til at producere brint via den teknologi, der hedder elektrolyse. Brinten kan efterfølgende omdannes til ammoniak og metanol, der kan fungere som brændstof til lastbiler, skibe og fly, hvor man reelt ikke har andre klimaløsninger på tegnebrættet.

Samtidig bliver PtX fra alle hjørner af dansk erhvervsliv udråbt som et eksporteventyr på højde med vindmølleeventyret. Styrkepositionen inden for vedvarende energi kombineret med store transportselskaber som Mærsk, SAS og DSV giver Danmark et stærkt udgangspunkt.

Udfordringen er bare, at andre lander er løbet foran. F.eks. har Tyskland afsat over 60 mia. kr. til den europæiske brintsatsning, hvor den danske regering i sidste uge fandt 850 mio. kr.

"Andre lande er langt fremme, så vi sidder virkelig og venter på den strategi, som først skal komme sidst på året," siger Tom Vile Jensen.

Det er bestemt ikke fordi, regeringen fejer PtX af bordet. Både klimaminister Dan Jørgensen og erhvervsministeren har eftertrykkeligt understreget, at de grønne brændstoffer til den tunge transport har høj prioritet.

»Jeg tror, at der har været en utålmodighed i erhvervslivet, fordi man gerne ville have en forsikring for, at vi i regeringen mente det, når vi sagde, at vi ville satse på PtX. Sidste år satte vi 750 mio. kr. af, og nu sætter vi så 850 mio. kr. af, og det viser jo, at det er noget, vi er villige til at bruge penge på,« sagde Dan Jørgensen til Finans efter meldingen om den seneste millionbevilling.

Alligevel har regeringen ikke gjort nogen antræk til at fremrykke den PtX-strategi, som ifølge erhvervslivet bliver afgørende.

Det er netop derfor, at F&P lægger deres seks forslag på bordet. Det handler bl.a. om at fjerne barrierer i det nuværende eltarifsystem og etablere nye garantiordninger.

Hvis rammerne kommer på plads, forsikrer Tom Vile Jensen, at pensionsselskaberne åbner pengekasse.

"Vi har jo meldt ud, at de danske pensionsselskaber vil investere 350 mia. kr. yderligere i den grønne omstilling frem mod 2030. PtX-teknologierne er attraktive for pensionsselskaber at investere i, og på den måde vil nogle af de 350 mia. kr. kunne blive investeret i Danmark," siger han.

EUDP klar med en halv miliard kroner til energiprojekter  

Dan Jørgensen prioriterer overskudsvarme i PTX-strategi 

Industrien vil have tocifret milliardstøtte til PTX 

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier