PolicyWatch

Klumme: Lad private nedbringe ventetid på byggesager

Ventelisterne for at få afgjort en byggesag bliver længere og længere. Kun ved at inddrage private firmaer i behandlingen af de mange sager kan der komme skub i byggeriet til gavn for hele landet.

Foto: PR / Carsten Mai

Ventetiderne på at få behandlet en byggesag stiger som aldrig før. Ikke mindst i Københavns Kommune, hvor det kan tage måneder blot at få tilknyttet en sagsbehandler til den enkelte ansøgning. Helt nye tal fra kommunens Teknik- og Miljøforvaltning afslører, at de hidtidige initiativer for at forkorte ventetiden er fejlet.

Hverken flere ressourcer, omorganiseringer eller handlingsplaner har løst problemet, som er ekstra stort i kanten af nedlukningen. Manglende godkendelser sætter nemlig en stopper for projekter, som kan skabe vækst og job i de store byer. Får butikkerne bygget om og åbnet igen, vil der nemlig være job til flere ufaglærte, som er den gruppe, der er hårdest ramt af coronaen.

Den langsommelige sagsbehandling er derfor ikke kun et problem for den enkelte bygherre, men i høj grad et samfundsproblem. Der er derfor behov for løsninger, som kan give en positiv effekt her og nu. En model er at lade flere private rådgivningsfirmaer stå for en del af sagsbehandlingen i forbindelse med en byggesag.

Privat ansvar kan bredes ud

Private arkitekt- og ingeniørvirksomheder kan sagtens bidrage med de screeninger og opgørelser, som er en del af forberedelsen af en byggesag. I dag er det private, som i nogen grad står for de indledende undersøgelser inden for statik- og brandområdet, men de privates ansvar kan med stor fordel bredes ud, så de kommunale sagsbehandlere får mere overskud, og flere sager langt hurtigere kan afgøres.

De tekniske forvaltninger vil måske indvende, at det tager tid at få samarbejdet op at køre med de private leverandører, men hertil er der kun at sige, at de nuværende sagsbehandlingstider er uacceptabelt lange og har været det i lang tid. Så noget skal der ske, ikke mindst fordi der i dag kun er en privat leverandør til byggesagsbehandlingen i København.

I Københavns Kommune kan byggesager, som bestemt ikke er overkomplicerede, tage mere end et år at få afklaret, og mens bygherrerne bliver mere og mere desperate og overvejer at gå i gang med projekterne i håb om en senere lovliggørelse, mister byen de investeringer og den vækst, som den har hårdt brug for.

Stadig myndighed der bestemmer

Modellen med at lade private bidrage til sagsbehandlingen går ikke ud over hverken faglighed eller uvildighed. Det er fortsat de kommunale forvaltninger, som har myndighedsopgaven, og som samler trådene i de enkelte sager og står for en afgørelse. Ingen køber sig til indflydelse på udfaldet af en sag.

Der er derfor alene tale om, at screening og afklaring af de tekniske og juridiske fakta i en sag lægges hurtigt frem til den kommunale sagsbehandler, som så træffer afgørelsen.

Der er behov for at tænke nyt – ikke mindst i Københavns Kommune, hvor problemet er størst, og hvor politikerne gang på gang er præsenteret for handlingsplaner og flotte ord, uden at problemet på nogen som helst måde er løst.

Om kort tid ved vi, hvilke politikere som i det nye år kommer til at sidde i de tekniske udvalg. En god start på den nye valgperiode vil være at tillade, at de private rådgivningsfirmaer bidrager til at nedbringe ventelisterne på byggesagerne og på den måde sikrer fornyet vækst og udvikling i hele landet.

Sløv sagsbehandling i byggesager koster branchen et trecifret millionbeløb om året 

Undersøgelse kortlægger byggebureaukrati – hovedstadskommuner skraber bunden

Sagsbehandlingstid kan lamme byggerier 

Mere fra PolicyWatch

Ørsted tvinges til at udskyde kulstop

Regeringen beordrer Ørsted til at holde tre kul- og oliefyrede kraftværker i drift frem til 2024. Energiselskabet fastholder mål om CO2-neutralitet i 2025.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

PolicyWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier