PolicyWatch

Ole Birk trækker i land: Vil blive i global postaftale

For under en måned siden ville transportminister Ole Birk Olesen (LA) trække Danmark ud af det globale postsamarbejde, Universal Postal Union, på grund af unfair kinesiske fordele. Nu vil ministeren give samarbejdet endnu en chance, hvilket ærgrer Dansk Folkeparti.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Danmark skal alligevel ikke melde sig ud af det globale postsamarbejde, Universal Postal Union (UPU).

Det siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), der ellers for under en måned siden ville trække Danmark ud af det 143 år gamle globale postsamarbejde.

"Sidenhen har ministeriet fået nye informationer. Ifølge den amerikanske ambassade vil USA til trods for udmeldelsen gerne arbejde sammen med andre medlemslande inden for rammerne af UPU for at reformere betalingssystemet," sagde Ole Birk Olesen, da han onsdag skulle forholde sig til spørgsmålet i folketingssalen.

"Regeringen har valgt at bakke op om det spor. Danmark vil sammen med ligesindede lande målrettet arbejde på løsningsforslag til et nyt system," tilføjede han.

Dermed har ministeren skiftet holdning, siden han for tre uger siden sagde, at Danmark skulle følge USA's præsident, Donald Trump, der havde meddelt, at han med et års varsel vil trække USA ud af UPU.

"Donald Trumps udmelding er interessant. Det er godt og klogt, og Danmark skal følge trop. Vi skal følge USA, uanset hvad de andre EU-lande gør," sagde Ole Birk Olesen til Børsen.

Konvention er en oldsag

De nye toner vækker skuffelse i regeringens støtteparti Dansk Folkeparti.

"Jeg forstår ikke, at man vil bygge videre på den oldsag af en konvention, der er der, i stedet for at lave nogle nye internationale regler om, hvordan man gebærder post rundt i verden," siger Henrik Brodersen, der som postordfører for DF havde stillet Ole Birk spørgsmålet i foketingssalen.

Mener du, Danmark bør træde ud af samarbejdet, eller tror du, man kan lave nogle regler inden for samarbejdet, som er gode nok?

"Det ville have været fint at klippe båndene og sige, at nu laver vi noget, der hører år 2018 til. Men hvis ikke der er flertal for det, så har man i hvert fald en forpligtelse til at lave regelsættet så nutidigt, som man overhovedet kan," siger Henrik Brodersen.

Som reglerne er i dag, giver UPU Kina en konkurrencefordel, fordi landet i lighed med andre asiatiske lande i denne sammenhæng bliver betragtet som et uland. Kinas status som et uland i UPU betyder, at landet har krav på en særlig lav porto i Danmark og andre udviklede økonomier.

Postnord er dermed forpligtet til at bringe de kinesiske pakker ud, selvom det er en underskudsforretning og billigere end at sende et brev mellem to danske adresser.

Konkret betyder det, at Post Danmark – og dermed danske skatteydere – taber penge, fordi betalingerne fra afsenderlandet ikke dækker Post Danmarks omkostninger.

Samtidig kan det skabe unfair konkurrence for eksempelvis danske netbutikker, der ikke kan få samme lave fragt som kinesiske netbutikker.

Politisk fokus glæder erhvervsliv

Hos Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) vækker det glæde, at der er kommet politisk fokus på UPU-reglerne.

"Det positive er, at der for alvor bliver rusket op i det hele, og mange lande har fundet ud af, at det her er en fuldstændig urimelig ordning," siger Niels Ralund, der er adm. direktør FDIH.

Han tror, at der er en god sandsynlighed for, at der kan komme positivt resultat ud af forhandlingerne både for Danmark og for andre europæiske lande.

Hvad havde du helst set regeringen gøre; melde sig ud eller det spor, man nu har valgt med at forhandle om at ændre aftalen?

"Jamen, Danmark kommer jo ikke til at melde sig ud af UPU, men der kan lægges et pres på UPU på en anden måde, end man har kunne det før."

Hvad er det, du håber, der kommer ud af de her forhandlinger?

"Jeg håber, at man kan se, at det er fuldstændigt urimeligt, at et land som Kina kan sende pakker rundt i verden til ingen penge. På mange andre måder er Kina vores ligemænd og kan i den grad slå os på mange andre parametre. Så jeg har meget svært at se, hvorfor de skal starte 20 meter fra startstregen," siger Niels Ralund.

Relaterede

PolicyWatch_TrialBanner 14 dage.png

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier