PolicyWatch

Bilforhandler: Vi bliver taget som gidsel for fjerde år i træk

Det vækker bekymring hos landets bilforhandlere, at blå blok nu varmer op til at forhandle om bilafgifter for fjerde år i træk. "Vi bliver taget som gidsel," siger Toyota-forhandler.

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Salget af biler risikerer at gå i stå igen, hvis politikerne på Christiansborg skal forhandle om afgifter igen i år, mener autobranchen. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Hos STS Biler, der årligt sælger cirka 3000 biler i Holstebro, Herning, Ikast, Lemvig og Skive, er direktør Ejgild Christensen godt træt af, at bilafgifterne igen kommer til diskussion på Christiansborg i dette efterår.

"Det er fjerde år, at vi bliver taget som gidsel. Det er helt uhørt, at et demokratisk land som Danmark for fjerde år i træk kan lamme en hel branche. Vi ved ikke, om vi er købt eller solgt," siger Ejgild Christensen, der primært forhandler Toyota.

Meldingen kommer, efter at Dansk Folkepartis formand, Kristian Thulesen Dahl, onsdag var til det første møde om næste års finanslov med VLAK-regeringen.

Her lagde DF-formanden op til, at regeringens forslag om at holde afgiften på elbiler lavt de kommende to år er en "lappeløsning."

"I stedet for at lave lappeløsninger i forhold til registreringsafgiftssystemet foreslår vi i dag en omlægning, så registreringsafgiften altid favoriserer de mest miljørigtige biler," lød det ifølge Ritzau fra DF-formanden på vej ind til forhandlingerne.

Fjerde år i træk

Det er ikke første gang, at bilafgifterne er til forhandling i denne regeringsperiode. Både i efteråret 2015, 2016 og 2017 blev bilafgifterne sat ned efter aftale mellem de fire blå partier.

Nu lægger Kristian Thulesen Dahl så op til at diskutere bilafgifterne for fjerde år i træk, selvom Dansk Folkeparti sidste år lagde op til, at der nu skulle skabes ro om bilafgifterne.

Ejgild Christensen fra STS Biler fortæller, at sidste års uro om bilafgifterne betød et tab på bundlinjen på et sted mellem 1,5 og 2 mio. kr., og han er sikker på, at en ny debat i år om samme emne vil have en lignende konsekvens.

"Det er jeg slet ikke i tvivl om. Det har allerede kostet nu, efter Lars Løkke snakkede om at holde afgiften lav på elbiler. Så ringer folk fortvivlet ind og spørger, hvad det betyder, når de lige har købt en bil. De handler skal nu på en eller anden måde genforhandles," siger Ejgild Christensen.

Et suk i telefonen

Der lyder et højlydt suk i den anden ende af telefonrøret, da PolicyWatch ringer til Frank Korsholm, politisk chef i Autobranchen Danmark, som varetager interesser for 1200 bilforhandlere, bilværksteder og autolakerere, for at fortælle, at Dansk Folkeparti vil have lagt bilafgifterne helt om i forbindelse med efterårets finanslovforhandlinger.

"Det er branchens ønske, at vi får et pusterum på registreringsafgifterne. Vi ønsker ikke, at det hele skal kastes op i luften en gang til.”

Hvad er konsekvensen af, at bilafgifterne kastes op i luften igen?

”Det her vil give uro i bilbranchen. Det er især bilkøberne, der kommer til at udsætte bilkøb. Det så vi sidste år i slutningen af august og i september, hvor salget stort set gik i stå,” siger Frank Korsholm om Kristian Thulesen Dahls melding.

Ifølge Frank Korsholm er ”Kristian Thulesen Dahl utro mod sig selv,” når han nu vil forhandle bilafgifter igen, når DF sidste år lagde op til at skabe ro om afgifterne.

Han vurderer, at endnu en debat om bilafgifterne kan føre til, at bilforhandlere risikerer at må lukke, fordi salget går i stå.

"Hvis omsætningen går i stå, så vil der være nogen, der knækker nakken. Sidste år var der ekstraordinært mange konkurser i december. Det var som direkte konsekvens af forhandlingerne, der strakte sig over lang tid," siger Frank Korsholm.

Importørerne vil høre kommission først

Gunni Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører, er enig med Kristian Thulesen Dahl i, at afgifterne på biler skal omlægges, så miljørigtige biler får lavere afgifter. Gunni Mikkelsen påpeger dog, at det ifølge ham ikke er så realistisk at lave en hurtig aftale om det lige nu, og derfor er det problematisk at tage diskussionen på Christiansborg her i efteråret.

"Vi er helt enige med Kristian Thulesen Dahl i, at bilafgifterne på den lange bane skal omlægges. Problemet er bare, at det kan tage tid at blive enige her inden et valg, og det vil sætte salget i stå, hvis der kommer en åben debat om det.," siger Gunni Mikkelsen.

Direktøren ser hellere, at den transportkommission, som regeringen vil nedsætte som et led i tirsdagens klimaudspil, skal kigge på bilafgifterne, og så kan de laves om, når kommissionen engang er færdig.

"Det er meget vigtigt, at der kommer en hurtig aftale lige nu om elbiler og plug-in hybridbiler for de næste to år. Men for at kunne nå regeringens målsætning om en million lav- og nulemissionsbiler, er det helt centralt med langsigtede og stabile rammer. Derfor byder vi også gerne ind med input til transportkommissionen. Når kommissionens arbejde er færdigt, bør politikerne sætte sig ind i et lukket lokale og se, om man kan skrotte det nuværende system og gennemføre en reform af bilafgifterne," siger Gunni Mikkelsen.

DF skyder skylden på regeringen

Finansordfører René Christensen (DF) mener ikke, at det er Dansk Folkeparti, som har sat gang i debatten om bilafgifterne igen. Han mener, at det er regeringens ansvar, at der igen kommer uro på området, fordi regeringen vil holde afgiften på elbiler og plug-in hybridbiler lave de kommende to år, som en del af klimaudspillet fra i tirsdag.

"Vi er også meget forundrede over, at vi skal have bilafgifter op igen. Det er ikke en dagsorden, vi har løftet. Vi har faktisk lavet en aftale sidste år om, at nu skulle der ro om bilafgifterne – nu skulle der ikke ske mere med de bilafgifter de næste år.”

Mens Kristian Thulesen Dahl onsdag lagde op til, at der skal falde ro over fremtidens bilafgifter inden jul, så vil René Christensen ikke efterfølgende love, at det sker.

Hvornår regner du med, at I får skabt ro om bilafgifterne?

"Det troede jeg, at vi havde gjort sidste år. Det tør jeg simpelt hen ikke svare på mere," siger DF-ordføreren.

Kristian Jensen: Det kan ikke lade sig gøre

Finansminister Kristian Jensen (V) sagde efter onsdagens finanslovmøde med Dansk Folkeparti, at det ikke er muligt at lave den omlægning af bilafgifterne, som Dansk Folkeparti lægger op til.

"Vi kan ikke levere – ikke på grund af manglende politisk vilje, men på grund af manglende it-evner i Skat," lød det ifølge Ritzau fra finansministeren, som fortsatte:

"Den melding, jeg fik for et år siden, var, at Skats it-systemer ikke er i stand til at kunne lave den model. Jeg går ud fra, at jeg får samme svar i dag."

Forsiden lige nu

Merkels afløser er blevet valgt

Annegret Kramp-Karrenbauer afløser Merkel som CDU-leder. Den nye partileder blev valgt over to valgrunder på partikongres i Hamburg

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier