Debat: Klimavenlig transport kræver samspil mellem teknologier

Den danske klimaindsats på transportområdet har på ingen måde et enøjet fokus på elbiler, som forskere ellers advarer imod, skriver Lærke Flader, der er branchechef for Dansk Elbil Alliance i dette debatindlæg.
Foto: Joachim Adrian
Foto: Joachim Adrian
AF LÆRKE FLADER, BRANCHECHEF FOR DANSK ELBIL ALLIANCE

Klimaudfordringen er vild. Det kan der ikke herske nogen tvivl om. Heldigvis er den ikke umulig at løse. Men det kræver, at vi accelererer udfasningen af olie og diesel fra vores biler. Nye teknologier pibler frem, og hvis vi får banet vejen for, at de kan udkonkurrere de gamle og sorte løsninger, har vi muligheden for at skabe en bedre fremtid for alle.

I Danmark har vi ikke lagt os fast på én grøn teknologi, men alene sat mål om, at vi skal reducere drivhusgasserne med 70 procent og stoppe salget af fossile biler i 2030. For at løfte denne målsætning har den danske stat midlertidigt afgiftsfritaget brintbiler, lempet registreringsafgiften på elbiler og fjernet den konkurrenceforvridende elafgift på opladning af elbiler og brintbiler.

Den danske klimaindsats på transportområdet har på ingen måde et enøjet fokus på elbiler, som forskere ellers advarer imod i en artikel i EnergiWatch. Indsatsen har begge øjne rettet mod, at vi skal helt af med sort energi. Så må klimaeffektivitet og konkurrencedygtighed afgøre, hvilke grønne transportteknologier der slår igennem. Her har elbilen vist sig som løsningen på den grønne omstilling af personbiler. Så selvfølgelig skal vi satse på den teknologi.

Om to år kan forbrugerne i Danmark og resten af Europa vælge mellem 209 forskellige elbiler og opladningshybridbiler. Det er tre gange så mange modeller som i dag og svarer næsten til udvalget af benzinbiler i Danmark i første halvdel af 2019. Når det vælter ud på markedet med elektriske biler, skyldes det, at der er bred konsensus blandt forskere, hos organisationer og i bilbranchen verden over om, at elbiler er den mest effektive grønne teknologi til at tage over for benzin og diesel i personbilerne.

Men det udelukker ikke, at andre teknologier kan komme i spil – især i den tunge transport. Her er der stadig stor debat om, hvad der bedst og billigst kan gøre luftfart, skibstrafik og den tunge vejtransport klimaneutralt. Grønne gasser og bæredygtige biobrændsler kommer til at spille en rolle. Ligesom den strøm, vi producerer på havvindmølleparkerne i Nordsøen, har potentiale til at kunne forvandles til brint, som eksempelvis skibsfarten kan bruge.

Klimaindsatsen skal understøtte de grønne teknologier, der her og nu reducerer CO2 – og samtidig sikre, at vi planlægger den fremtidige indsats med øje for den teknologiske udvikling. Og her kan vi ikke køre udenom el. Andet vil være enøjet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også