PolicyWatch

Debat: Grøn fremtid kræver investeringer i ladeinfrastruktur

Finansloven bør afsætte en pulje til opførelse af flere ladestandere til elbiler, skriver Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance, i dette debatindlæg.

Foto: Dansk Elbil Alliance/Adam Sund

Elbilerne er her – og der kommer mange flere. Ikke om ti år. Det sker lige om lidt.

Den politiske kurs er klokkeklar. I 2030 skal Danmark have reduceret udledningen af drivhusgasser med 70 procent, og det skal være slut med at sælge benzin- og dieselbiler. Samtidig kører bilproducenterne den ene elektriske bil ud fra fabrikken efter den anden. Om bare to år kan forbrugerne i Europa vælge mellem 209 forskellige elbiler og opladningshybrider. Det er tre gange så mange som i dag.

Det stiller helt nye krav til måden, vi indretter vores infrastruktur for transport på. Der skal flere landstandere ved motorvejene, indkøbscentrene, museerne, etageejendommene og parcelhusene. Investeringer i milliardklassen.

Selvom det kan lyde voldsomt, er opgaven overkommelig. Men kun hvis vi trykker på speederen nu.

10-dobling af ladepunkter i 2030

Som de første har vi – sammen med DTU – kortlagt ladeinfrastrukturen i Danmark. Analysen viser, at 32 procent af danskerne ikke har mulighed for at sætte en ladestander op i carporten, men i stedet skal benytte offentlige eller semioffentlige ladepunkter.

Det betyder, at antallet af ladepunkter til elbiler i det offentlige rum skal 10-dobles til 25-30.000 ladepunkter, hvis vi skal være klar til én million elbiler i 2030. Investeringer der løber op i 3-4 milliarder.

De private operatører, som opsætter og driver ladestanderne, er klar i startboksen. Parate til at finansiere langt størstedelen af investeringerne. Men en række barrierer skal fjernes, så det er nemmere at investere. Det kræver tæt dialog og samarbejde mellem branchen, kommunerne og staten, så vi sikrer en hurtigere og omkostningseffektiv udrulning af ladeinfrastruktur over hele landet.

Finanslov skal fjerne nogle forhindringer

Vi skal hurtigt fjerne forhindringer i kommunerne, så boligselskaberne og private ladeoperatører har gode vilkår for at opsætte ladestandere til borgerne. Og vi skal drage nytte af, at mange danskere holder parkeret det meste af dagen ved arbejdspladsen og skabe incitamenter for at virksomhederne tilbyder medarbejderne lademuligheder. Samtidig bør Vejdirektoratet forberede 20-40 lokationer langs motorvejene til ladeparker, hvor operatører kan leje sig ind og etablere lynladestationer med kraftige ladepunkter.

Løsningerne er mange. Vi skal sådan set bare komme i gang. Og det kan vi allerede gøre med finansloven ved at afsætte en pulje til opførelse af ladestandere i Danmark – blandt andet målrettet boligforeninger.

Danmark er kommet godt fra starte med en solid ladeinfrastruktur, som langt hen ad vejen er baseret på kommercielle vilkår. Det skal vi fortsat sikre sammen med staten og kommunerne, som skal understøtte med regler og udbud, der gør det attraktivt at etablere ladeinfrastruktur. Også de steder, hvor der ikke nødvendigvis er forretning i at sætte ladestandere op.

Ellers opstår der kø ved standerne – til stor frustration for bilisterne og til skade for den grønne omstilling.

Relaterede

PolicyWatch_TrialBanner 14 dage.png

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier