PolicyWatch

Vanvids-udspil kan koste dyrt hos leasingselskaberne

Mens regeringen forsøger at komme såkaldte vanvidsbilister til livs, kan leasingselskaberne risiskere at få mange penge i klemme. Deres biler kan nemlig blive konfiskeret og bortauktioneret til fordel for staten, mens selskaberne selv er henvist til at søge erstatning hos fartsynderen de leasede til.

Foto: Jens Dresling

Torsdag lancerede regeringen et tiltag mod såkaldte vanvidsbilister: Fremover skulle det være "hovedreglen", at gerningsbilen konfiskeres, bortauktioneres og indtægterne sendes i statskassen – ligemeget hvem der ejer bilen. Det vækker nu bekymring hos Leasingselskaberne, skriver Berlingske.

"Hvis man går ind og tager bilen for at sælge den og lægger pengene i statskassen, så vil jeg ikke engang sige, at det ikke er okay. Det er simpelthen fuldstændigt urimeligt," siger salgsdirektør hos leasingselskabet Nordania Leasing, Henrik Rohmann-Sønderby, til avisen.

Regeringens udspil er ifølge Berlingske særligt rettet mod bandemedlemmer i muskelbiler og fartbøller, men tiltaget kan samtidig ramme virksomhederne, der udlejer bilerne. Dette betyder i praksis, at bilerne kan blive solgt, hvorefter at leasingselskaberne – som formelt ejer bilen – vil være tvunget til at søge erstatning hos gerningsmanden.

Mere fra PolicyWatch

Stribe af danske transportselskaber kritiserer særligt krav i EU-vejpakke

Et nyt EU-krav medfører, at lastbiler hver 8. uge skal vende retur til det land, de er indregistreret i. Det er en sten i skoen på en lang række transportselskaber, som til MobilityWatch fortæller, at de bliver nødt til at køre med tomme lastbiler. Vognmandslobby mener, at selskaberne ”piver.”

Læs også

Seneste nyt

PolicyWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier