Udsigt til kæmpedyk i salget af danske varer i udlandet

En flodbølge af aflyste ordrer hos danske producenter af tøj og møbler varsler et markant dyk i salget af danske varer i udlandet.
Foto: Stine Bidstrup/ERH
Foto: Stine Bidstrup/ERH
AF NICOLAI RAASTRUP

Danske producenter af varer til detailhandelen står til at blive de første store tabere på coronakrisen, der vil medføre et kæmpedyk i salget af danske varer i udlandet.

Milliarder af omsætningskroner for bl.a. tøj-, tæppe- og møbelproducenter tegner nu til at være så godt som tabt, mens mængden af danske fødevarer, der sendes til udlandet, foreløbig er upårvirket.

Det er signalet fra en række organisationer og virksomheder, der er involveret i salget af danske varer til udlandet.

"Vi har daglig kontakt med alle vores medlemsvirksomheder, som er voldsomt frustrerede over den situation, vi står i nu. Og det, vi hører fra dem alle sammen, er, at de får aflysning af ordrer," siger Thomas Klausen, adm. direktør i tøjbrancheorganisationen Dansk Mode & Textil.

 

Faldet i varesalget gør allerede nu faretruende ondt på modeproducenterne, der ventes at tabe op mod 20 mia. kr. eller hvad der svarer til tredjedel af omsætningen i år. Fredag i sidste uge afskedigede Bestseller 750 medarbejdere, og mandag sendte tøjkoncernen yderligere 2.400 danske medarbejdere hjem frem til primo juni. Også konkurrenten DK Company har sendt 600 ansatte hjem.

"De ting, der bliver eksporteret til forretninger, f.eks. tøj, tekstiler og møbler, der skal ud i butikkerne, er i høj grad gået i stå," siger Flemming Ole Nielsen, chef for investorrelationer og kommunikation i transportkoncernen DSV Panalpina.

Salget i de fysiske butikker bliver i nogen grad erstattet af onlinesalg, men det kan langtfra kompensere for mængden af ordrer, der bliver annulleret af butikker i udlandet.

"Der er stadig en stor del af varer, der bliver solgt i f.eks. byggemarkeder og tøjforretninger, som bliver solgt på gammeldags facon (dvs. i butikkerne, red.). Og det er noget af det, hvor vi meget hurtigt, i løbet af den seneste uge eller halvanden, har set, at planlagte transporter er blevet aflyst," siger Flemming Ole Nielsen.

Michael Svane, branchedirektør i landets største erhvervsorganisation, DI, påpeger, at også danske leverandører til bilindustrien for tiden har det svært.

"Bilfabrikkerne lukker ned over en kant, og det betyder noget for de dele af dansk erhvervsliv, som producerer som underleverandører til bilindustrien. I takt med at de lukker ned, vil der heller ikke være efterspørgsel efter varer," siger Michael Svane.

DI vurderer, baseret på input fra en lang række medlemsvirksomheder, at coronakrisen kan komme til at koste dansk økonomi op imod 155 mia. kr. i år svarende til et fald i BNP på 7 pct. Holder den prognose stik, bliver 2020 det værste år for dansk økonomi siden Anden Verdenskrig.

Der er dog brancher, herunder fødevare- og medicinalindustrien, som endnu ikke påvirkede af krisen, lyder meldingen fra en stribe virksomheder.

Aarhus Havn, der sidste år håndterede 575.000 varecontainere og bl.a. sender store mængder dansk svinekød, mejeriprodukter og fisk til Kina og resten af Asien, oplever p.t. ingen forandringer.

"Indtil videre har mængderne været uforandrede," siger kundechef Nicolai Krøyer, der også ser tegn på, at danskernes interesse for udenlandske forbrugerprodukter er intakt.

"Dér, hvor jeg havde min største bekymring, var detailhandelsprodukter, der kommer ind fra f.eks. Asien. At det var dér, vi først ville kunne se det. Vi har ikke specifikke tal fra marts endnu, men vi har indikationer om, at volumener har været fine," siger Nicolai Krøyer.

Som følge af coronakrisen forlængede regeringen mandag nedlukningen af Danmark frem til 13. april. Skoler, daginstitutioner, offentlige arbejdspladser og restauranter vil dermed fortsat være lukket, og mange danskere skal fortsætte med at arbejde hjemme.

Industrikoncernen Linak, der producerer hæve-sænke-moduler, har oplevet en stor stigning i ordrerne på leverancer til hospitalssenge. For resten af forretningen er der foreløbig ingen dyk i ordrerne, men indehaver Bent Jensen er overbevist om, at det kommer.

"Vi er storleverandør af ben til skriveborde, men i en situation, hvor virksomheder er nede, går man ikke hen og køber en masse nye skriveborde. Så dér forventer vi en nedgang. Den er ikke kommet endnu, men vi sidder bare og venter på, at den kommer," siger Bent Jensen.

Heller ikke Leo Pharma, der er specialist i produkter mod hudsygdomme, har endnu oplevet større forandringer i efterspørgslen.

"Status d.d. er, at vores varemængder ikke er påvirkede. I vores produktion i Danmark arbejdes der med minimumsbemanding og med flere skift end normalt. Alle produktionslinjer kører, og output er ikke påvirket," skriver Leo Pharma i en e-mail til Finans.

Brancheorganisationen Danske Rederier oplyser, at transporten af varer på færgeruter til og fra Danmark er uforandret.

Rederiet Scandlines driver to færgeruter mellem Danmark og Tyskland. Som følge af restriktionerne fra regeringen er antallet af personbiler faldet til tæt på nul, og både færgernes restauranter og parfumeafdelinger er lukket. Men antallet af lastbiler med varer til Tyskland og resten af Europa er uforandret, oplyser kommunikationschef Anette Svendsen.

"Vi har det samme antal lastbiler på vores to ruter, som vi havde, inden alt dette brød løs," siger Anette Ustrup Svendsen, kommunikationschef i Scandlines.

Dansk Mode & Textil appellerer i et brev til danske politikere om yderligere hjælp.

"Ud fra den viden vi har nu, kigger vi ind i at vi får en tilbagegang på 35 pct. Og nogle er oppe og sige op til 50 pct. Men det, jeg hører mest, er, at i hvert fald en tredjedel af omsætningen går bort," siger adm. direktør Thomas Klausen.

Også Dansk Erhverv kræver, at regeringen øger hjælpen til erhvervslivet, herunder at virksomheder bliver berettiget til udgiftskompensation efter 30 procents fald i omsætning i stedet for 40 procent, som de nuværende regler kræver.

"I Dansk Erhverv anbefaler vi, at der allerede nu ses på tiltag som en højere og mere fleksibel lønkompensation, da krisen nu rammer bredere," siger Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også