Corona: Kynisk adfærd kan koste dyrt på virksomheders omdømme

Kynisk adfærd under coronakrisen kan koste selskaber dyrt, når Danmark åbner op igen, lyder advarslen fra eksperter.
Foto: BESTSELLER A/S/PR FOTO
Foto: BESTSELLER A/S/PR FOTO
AF BØRSEN FORMIDLET AF RITZAU FINANS

Når Danmark igen bliver åbnet op, vil der skelnes mellem de selskaber, der udviste samfundssind og ansvarlighed, og de selskaber, der udviste kynisk adfærd, advarer eksperter i Børsen.

"Man kan have alle tiders fine faktablad i sin årsrapport, men i en så ekstrem krise, hvor vi alle sammen skal give lidt ved dørene, bliver firmaernes sande samfundssind afsløret. Og der er altså meget forskelligt. Det spænder lige fra den virksomhed, der frivilligt tilbyder at hjælpe sundhedsmyndighederne - og til den, der straks fyrer mange ansatte og nægter at betale husleje," siger Tobias Smidt-Fibiger, der er administrerende direktør i reklamebureauet McCann, til Børsen.

Blandt selskaber med samfundssind ses blandt andet Novo Nordisk og Grundfos, der har valgt at fremskynde deres betalinger til små leverandører i pengenød.

Imens har Bestseller vakt opsigt, efter at selskabet valgte at fyre 750 medarbejdere og dernæst meddele sine butiksudlejere, at der ikke vil blive betalt leje.

Bestsellers kommunikationschef, Line Ernlund, forklarer ifølge Børsen, at fyringerne har været en nødvendighed, og at selskabet foretrækker "ridser i lakken" frem for at gå ned.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også