Europa-kommissionen slår i en ny afgørelse fast, at Danmark kun må give statsgarantier for for Femern-projektets lån på 70 mia. kr. i 16 år.
Altså en noget kortere periode end i tidligere lignende afgørelser, hvor EU har fastsat en grænse på 55 år. Det betyder, at Femern A/S skal optage lån på markedsvilkår, og det blive en stor knast i tilblivelsen af projektet, siger en ekspert til Børsen.
“Det er meget kritisk og river tæppet væk under projektet. Femern A/S har i sine egne økonomiske analyser baseret sig på en realrente på 3 pct., der ville give en samlet tilbagebetalingstid på 36 år. Hvis EU's afgørelse betyder, at man nu skal lægge næsten 2 pct. i rente eller provision oveni, så snakker vi om en langt længere betalingstid – måske 70 år,” vurderer transportøkonom Mogens Fosgerau til avisen.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) mener derimod ikke, at EU-afgørelsen sætter økonomien i Femern-projektet under pres.