Coronakrisen skaber store forandringer i detailsektoren

Coronakrisen kan skubbe en række af tendenser fremad, afslører en ny rapport. Der kommer gang i digitaliseringen og kunderne har større krav til den fysiske butik.
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Under coronakrisen har mange detailvirksomheder rykket deres omsætning fra fysiske butikker til onlinesalg.

De kommende år kommer til at byde på en endnu større digitalisering end tidligere antaget.

Det konkluderer en rapport fra Institut for Fremtidsforskning og advokatfirmaet Gangsted, der er specialist i fast ejendom til detailbranchen ifølge Berlingske.

”Den overordnede konklusion er jo ikke ny, for digitaliseringen betyder, at folk i højere grad handler online. Men coronakrisen har sat fart på udviklingen, og ifølge rapportens prognose har krisen fremrykket butikslukninger med ti år. Vores bykerner vil komme til at se markant anderledes ud, og en stor del af de traditionelle butikker vil skulle tilpasse sig den nye virkelighed,” siger Thomas Ulrik, der er partner i Gangsted Advokatfirma til avisen.

Det er derfor nu, virksomheder skal omstille sig, hvis man skal undgå butiksdød og konkurser, konkluderer rapporten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også