Tomgangen i Københavns Lufthavne vil også ramme hårdt uden for lufthavnen, skriver Berlingske Business.
Selskaber i og omkring lufthavnen har afskediget mellem 5000-6000 ansatte, anslår Dansk Industri, og fyringer blandt de 2600 ansatte i selve selskabet Københavns Lufthavne venter fortsat.
Men manglen på turister, som lufthavnen bringer til København, gør også ondt på økonomien i resten af byen. Blandt andet bliver oplevelses- og turismebranchen også ramt hårdt til trods for genåbninger i flere lande.
"Det ser ud til, at genoplukningen bliver vanskeligere, end vi havde troet. Der skal være åbnet i de lande, hvor folk plejer at rejse fra, der skal være en flyforbindelse, og de skal kunne komme hjem igen uden at skulle i karantæne. Det her kræver sammen med de øvrige lande en samhørighed, der lige nu ikke er til stede," siger Jens Zimmer Christensen, der er formand for Horesta, brancheorganisation for hotel-, restaurant- og turisterhvervet, til Berlingske Business.
Turismen i København ville normalt generere en omsætning på 8 mia. kr., men denne sommer vil det tal være omkring 5 mia. kr. lavere, viser tal fra Horesta.
Lufthavnen vil først være på normalt niveau i 2024, blev der vurderet på det nyligt afholdte Aviation Summit, som blev arrangeret af det tyske EU-formandskab, oplyser Michael Svane, der er branchedirektør hos Dansk Industri, ifølge Berlingske Business.
(Denne artikel er leveret af vores søstermedie EjendomsWatch)
Investorkreds ruster sig til First Hotel-konkurs: "Vi forbereder os på selv at overtage"
Hotelfamiliers forretninger i nye problemer