Eksperter om elbilkommission: For lidt, for uambitiøst og for sent

Anbefalingerne fra Anders Eldrups elbilkommission er skuffende og utilstrækkelige, mener eksperter. Vi burde være begyndt for ti år siden, siger Anders Eldrup.
Foto: Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen
AF INFORMATION

Der var store forventninger til elbilkommissionen, som det seneste halvandet år har arbejdet på et bud på fremtidens bilafgifter og omstillingen til en grønnere bilpark. Men hvis de anbefalinger, som Anders Eldrup og resten af kommissionen fremlagde mandag, bliver til virkelighed, får Danmark svært ved at nå sine klimamål.

Sådan lyder vurderingen fra en række eksperter til Information.

Brian Vad Mathiesen, der er professor i energiplanlægning på Aalborg Universitet, kalder resultatet »skuffende« og »uambitiøst«.

"Det er et lille skub, som ikke for alvor rykker noget," siger han til Information.

Elbilkommissionen blev nedsat af den daværende VLAK-regering. Med den forhenværende departementschef for Finansministeriet Anders Eldrup i spidsen har kommissionen haft til opgave at levere »en konkret strategi for, hvordan et stop for salg af benzin- og dieselbiler i 2030 bedst kan realiseres, samtidig med at det er muligt at fastholde statens provenu« – altså uden at det slår bunden ud af statskassen.

Anders Eldrup gjorde på et pressemøde klart, at Danmark ikke kan forbyde salg af benzin- og dieselbiler som følge af EU-lovgivning. Omstillingen beror derfor på, at man fra statens side kan »nudge« befolkningen til at udskifte benzin- og dieselbiler med grønne elbiler.

Men netop på dette område »fejler kommissionen i forhold til klimaet«, mener Jeppe Juhl, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling, til Information.

Han påpeger, at transportsektoren i dag tegner sig for 28 procent af Danmarks CO2-udledninger, hvoraf personbiler alene står for godt halvdelen. En omstilling af transporten er derfor fuldstændig afgørende, hvis Danmark skal have en chance for at leve op til 70-procentsmålet i 2030.

I det lys rækker de 0,9 millioner ton CO2-reduktion, som elbilkommissionen kommer frem til, langtfra.

"Det, som kommissionen foreslår, er voldsomt uambitiøst og giver kun en meget lille effekt i Danmarks klimaregnskab," siger han til Information.

Et af de store problemer med persontransporten er, at omstillingen tager lang tid, eftersom biler ofte har en levetid på 15-20 år. Jeppe Juhl mener, at kommissionen mangler fokus på at nedbringe antallet af benzin- og dieselbiler i Danmark.

"Vi skal have en straksopbremsning af salget af fossile biler, så vi stopper udledningen af fremtidig klimabelastning. Og det vil sige væsentligt højere afgifter på registrering af nye fossile biler."

Elbilkommissionen havde af politikerne på forhånd fået fem hensyn at tage højde for. Blandt andet ønsket om en »betydelig CO2-reduktion«, »beskedne statsfinansielle konsekvenser« samt at »begrænse de øvrige samfundsøkonomiske omkostninger«.

Kommissionen har ikke kunnet »anbefale« en konkret model, men »peger« i stedet på fire mulige modeller, »som i varierende grad tilgodeser de forskellige hensyn«.

Eksperterne anerkender derfor også, at kommissionen til en vis grad har været begrænset af de politiske rammer. Ikke desto mindre mener professor Brian Vad Mathiesen, at kommissionen forsømmer at tage fat i problemets kerne.

Kommissionen anbefaler blandt andet en tilskudsordning frem mod 2030 på 2.500 kroner om året til danskere, der køber en elbil. En utrolig dårlig idé, mener Brian Vad Mathiesen – vi har brug for en varig model, så forbrugere og forhandlere kender de langsigtede rammebetingelser, siger han til Information.

"Vi har ikke brug for flere stop and go-løsninger (midlertidige løsninger, red.). Det er uambitiøst."

Kommissionsformand Anders Eldrup medgiver, at kommissionens modeller kun leverer et »beskedent bidrag« til opfyldelsen af Danmarks klimamål i 2030.

"Vi har 2,7 millioner biler i dag, og mange af dem vil også være her i 2030. Så konklusionen er, at vi burde være begyndt for ti år siden," siger han til Information.

 

(Denne artikel er videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af Information).

 

Drivkraft Danmark ser ikke en mio. elbiler som et mål i sig selv

Tilfreds Dansk Energi: Eldrup-kommission sender presbold til Christiansborg

Dansk Elbil Alliance er bekymret for 70-procentsmålet efter udspil 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også