Ase-direktør afviser flere undersøgelser: Jobindsats skal være permanent digital nu

Coronakrisen har vist, at det er muligt at drive en effektiv beskæftigelsesindsats digitalt, mener Ases adm. direktør Karsten Mølgaard Jensen. Han vil gøre den midlertidige digitalisering af beskæftigelsesindsatsen permanent med det samme. FH efterlyser mere evidens.
Foto: Jyllands-Posten
Foto: Jyllands-Posten

Da coronakrisen lukkede Danmark ned i foråret, ramte det også landets beskæftigelsesindsats, der i første omgang blev sat på standby. Arbejdsløse over hele landet var med ét afskåret fra at møde op i landets jobcentre, og det blev startskuddet til en midlertidige digitalisering af beskæftigelsesindsatsen,

Den digitale beskæftigelsesindsats indebærer blandt andet, at samtaler, opkvalificeringstilbud og vejledning, der før foregik fysisk, er blevet afholdt digitalt eller telefonisk. Det er sket med så stor succes, at det er tid til at gøre den digitale beskæftigelsesindsats permanent, mener Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase.

Han vurderer, at en digital beskæftigelsesindsats i form af digitale kontaktforløb med ledige vil udløse store samfundsmæssige og individuelle gevinster både i form af effektiviseringsmuligheder i milliardklassen samt og sundheds- og klimagevinster for samfundet.

"Det er vanskeligt ikke at tale om sundhedsmæssige betragtninger i den situation, vi er i nu. Både i den nuværende situation – eller hvis noget lignede skulle opstå i fremtiden - har vi nu et robust system, der er bygget op på en måde, hvor man ligesom i sundhedssektoren har mulighed for at tale uden at kompromittere sikkerhed og sundhed,” siger Karsten Mølgaard, der også fremhæver, at en digital omstilling vil føre til mindre trafik på vejene til gavn for klimaet.

"Derudover er der et kolossalt effektiviseringspotentiale i det her i flere dimensioner. Dels beskæftigelsessystemets mulighed for at agere mere omkostningseffektivt – det gælder både i a-kasserne og i jobcentre - men det er samtidigt også beskæftigelseseffektivt, fordi digitale kommunikationskanaler er meget velegnede til tidlig og hyppig kontakt i starten, som vi ved virker i forhold til folk, der mister deres job,” siger Karsten Mølgaard.

Kan beskæftigelsesindsatsen effektivises, vil besparelserne falde på et tørt sted. Som en del af aftalen, der giver ret til tidligere pension for de grupper, der har været længst tid på arbejdsmarkedet - den såkaldte Arne-pension - skal der nemlig findes en besparelse på jobcentrene på 1,1 milliard kroner.

Forlænget til nytår

Indtil videre har beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard forlænget de fleksible muligheder for digital og telefonisk kontakt med borgerne til årets udgang. Landets jobcentre og a-kasser har dermed mulighed for at afholde telefoniske og digitale samtaler frem til nytår.

Derudover er Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) ved at lægge sidste hånd på en opsamling på kommunerne og a-kassernes erfaringer med digitale samtaler under suspensions- og genåbningsperioden.

I et svar til Venstres folketingsmedlem Hans Andersen, siger beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard, at han ser frem til at læse om erfaringerne.

”Selvom kommuner og a-kasser overordnet har haft gode erfaringer med især telefoniske samtaler, så giver hverken opsamlingen eller KL’s undersøgelse viden om beskæftigelseseffekten af digitale eller telefoniske samtaler.”

”Vi skal være sikre på, at disse samtaler er lige så effektive til at bringe borgerne nærmere et job, som når de møder personligt op til samtale i jobcenteret eller a-kassen. Beskæftigelsesministeriet er derfor ved at se på muligheden for at gennemføre et egentligt kontrolleret forsøg med digitale samtaler, så vi også kan få belyst effekten af samtalerne,” lyder det fra beskæftigelsesministeren i svaret.

Det behøver ministeren dog ikke vente på, mener Ase.

”Vi har jo – af de helt forkerte årsager – gennemført en omfattende forsøgsrunde igennem de seneste otte måneder, så vi behøver ikke flere forsøg, og vi behøver ikke mere evidens. Vi skal bare bruge de erfaringer vi har lært undervejs til at gøre indsatsen og mulighederne for at kommunikere på den her måde permanent,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

FH: Slå kold vand i blodet

Næstformand i FH Ejner K. Holst opfordrer til tålmodighed. En eventuel digitalisering af beskæftigelsessystemet skal bygge på evidens, understreger han.

”Jeg har også opfordret Beskæftigelsesministeriet til, at vi har forlænget dispensationen med tre måneder. Men derfra og så til at gøre det permanent, synes jeg lige, at vi skal have lidt mere fast grund under fødderne. Det er sådan, at KL har lavet en undersøgelse, og STAR er i gang med en stor undersøgelse. indtil den er færdig er vi ikke på en permanentgørelse. Jeg synes, det ville være at træffe forhastede beslutninger,” siger Enjner K. Holst.

Som udgangspunkt er han tilhænger af, at i hvert fald den første samtale fortsat kommer til at foregå fysisk, men derudover er han åben for yderligere digitalisering af beskæftigelsesindsatsen.  

”Hvis de digitale samtaler viser sig at have den samme effekt, så kan det da godt være et instrument i den udfordring, der ligger i at finde de 1,1 mia. kr.,” siger Enjner K. Holst.

Derfor har Ase i dag sendt en opfordring til beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard Thomsen (S) om at gøre den digitale beskæftigelsesindsats permanent med alle de positive effekter, det vil medføre for såvel ledige som samfundsøkonomien. Hertil kommer åbenlyse sundheds- og klimamæssige gevinster.

For os at se er der ingen grund til udskydelse af digitaliseringen ved at gennemføre et kontrolleret forsøg med digitale og telefoniske samtaler med henblik på ensidigt at få belyst beskæftigelseseffekten heraf, som ministeren lægger op til i svar til folketingsmedlem Hans Andersen (V) på spørgsmål nr. 397 (alm. del).

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også