Rødt verdenskort truer rejsebranchen: "Sidste udkald for en brugbar støttepakke, hvis branchen skal overleve"

Rejsebureauer har siden coronavirussens begyndelse kæmpet med at skaffe omsætning, og med de nye rejserestriktioner ser det svært ud for branchen, lyder det: "Det kan ikke længere være til debat, om branchen skal hjælpes eller ej, hvis de allersidste stumper skal reddes."
"Rejsebranchen har ikke fået nogen nævneværdig støtte, kun lån. Lån, der skulle dække forbrugernes krav om tilbagebetaling af aflyste rejser og som naturligvis skal betales tilbage," udtaler adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening. | Foto: Tariq Mikkel Khan
"Rejsebranchen har ikke fået nogen nævneværdig støtte, kun lån. Lån, der skulle dække forbrugernes krav om tilbagebetaling af aflyste rejser og som naturligvis skal betales tilbage," udtaler adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening. | Foto: Tariq Mikkel Khan

Regeringen har med de nye rejserestriktioner tvangslukket rejsebranchen, og nu er det sidste udkald for regeringen at give "brugbar" hjælp, hvis rejsebranchen skal overleve.

Sådan lyder den kontante udmelding fra Danmarks Rejsebureau Forening, som er brancheforeningen for danske rejsebureauer, der siden coronavirussen ramte Danmark har kæmpet med at skaffe omsætning som følge af restriktioner.

"I næsten et år har rejsebureauerne ikke haft nogen omsætning, og hjælpepakkerne til rejsebranchen har ikke kunnet dække det mest nødvendige, da de stort set kun har bestået af lån og ikke decideret støtte," udtaler Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, i en pressemeddelelse.

"Det kan derfor ikke længere være til debat, om branchen skal hjælpes eller ej, hvis de allersidste stumper skal reddes," tilføjer direktøren.

Hos brancheforeningen Dansk Luftfart frygter man, at restriktionerne vil komme til at strække sig langt ind i februar, hvilket vil være en katastrofe for branchen, som allerede er markant presset, udtaler Michael Svane, direktør i DI Transport og talsperson for Dansk Luftfart, til Finans.

"Det er voldsom opstramning, og reelt er der tale om en nedlukning af store dele af luftfarten. Den markante skærpelse af rejserestriktionerne rammer udover luftfarten også rejsebranchen og hele oplevelsesøkonomen. Det vil også ramme erhvervslivet, fordi virksomhederne ikke længere kan rejse ud til de markeder og lande, som er vigtige for afsætningen," siger han.

Ifølge foreningen for de danske rejsebureauer har branchen ikke fået nogen "brugbar" hjælp indtil videre, selvom det blev lovet af regeringen.

"Rejsebranchen har ikke fået nogen nævneværdig støtte, kun lån. Lån, der skulle dække forbrugernes krav om tilbagebetaling af aflyste rejser og som naturligvis skal betales tilbage," siger Lars Thykier.

"[...] med mindre man fra Regeringens side har et udtalt ønske om at komme af med os, så er det altså nu, vi skal have den støtte, vi er blevet lovet," understreger Lars Thykier.

Der er flere eksempler på selvstændige, små virksomheder og andre sektorer, som har meldt ud, at de stadig venter på at få penge fra lovede hjælpepakker i 2020, har Finans skrevet. Ifølge brancheforeningen har rejsebranchen ikke modtaget støtte siden august.

Men branchen har behov for støtte i fuld lønkompensation og fuld dækning på faste omkostninger, understreger direktøren.

"Selvom jeg godt forstår alvoren i situationen og bevæggrundene bag nedlukningen, gør det mig meget trist, at alt det, rejsebureauerne har kæmpet for de sidste 11 måneder er spildt, hvis ikke regeringen kommer til undsætning. Vi er tæt på lysere tider, så hvis vi skal overleve og kunne sælge rejser til foråret, så er det nu, det gælder," lyder det fra Lars Thykier.

Han fremhæver overfor Ritzau, at der er stor forskel på rejsebureauerne. For mens nogle primært tilbyder rejser i EU, tilbyder andre rejser til destinationer i Sydamerika, Asien eller Australien.

Ifølge Lars Thykier skal der hjælp til nu, hvis rejsebureauer skal overleve til at kunne sælge rejser igen om 3, 6 eller 12 måneder, skriver Ritzau.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også