Google og franske medier indgår aftale om betaling for indhold

Rammerne for individuelle aftaler mellem Google og franske medier er på plads, og Google kommer derfor til at betale for indhold fra medierne, der bliver vist i techkoncernens søgeresultater.
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

En stribe franske medier, som er med i sammenslutningen Alliance de la Presse d’Information Générale, har indgået en aftale med Google, der betyder, at techkoncernen skal betale de franske medier for indhold, der bliver vist i Google-søgninger. Det skriver flere medier herunder DW og Bloomberg.

Ingen af aftaleparterne oplyser, hvor mange penge der forventes at indgå i aftalen, som alene er en ramme om Googles betalinger. Det er nu op til individuel forhandling mellem de enkelte medier og Google at komme til enighed.

Betalingen til medierne vil bl.a. basere sig på mediernes trafik, mængden af udgivet indhold og mediernes bidrag til politisk oplysning, skriver Google i et blogindlæg.

Kun få medier har forhandlet færdig med Google. Det drejer sig bl.a. om de store nationale aviser Le Monde og Le Figaro, skriver DW.

Frankrig er et af de lande, der allerede har taget skridt i håndteringen af de store techkoncerner. I 2019 vedtog det franske parlament en særlig skat rettet mod de tunge spillere på techscenen. Og skatten begyndte med at blive opkrævet i 2020.

I Australien lægger man i øjeblikket an til en afstemning om en lov, der skal tvinge Facebook og Google til at betale for det indhold, medierne lægger ud på platformene.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også