PolicyWatch

Egypten kræver seks milliarder i erstatning efter skibsblokade

Containerskibet Ever Given, der blokerede skibstrafik i Suezkanalen seks dage i marts, er endnu ikke kommet ud på åbent hav, mens ejeren er blevet mødt med milliardstort erstatningskrav.

Foto: Skibet "Ever Given" blev frigjort fra kanalen 29. marts, men har siden ligget to uger i et bassin langs kanalen. (Arkivfoto) Foto: Unknown/Ritzau Scanpix

Ejeren af containerskibet "Ever Given" er blevet mødt af et erstatningskrav på 5,7 milliarder kroner af egyptiske myndigheder, efter at det sad fast i Suezkanalen i seks dage i slutningen af marts.

Det bekræfter det japanske selskab Shoei Kisen Kaisha, der ejer skibet.

Siden skibet blev frigjort fra kanalen 29. marts, har det ligget i et bassin langs kanalen og er altså stadig ikke kommet ud på åbent hav.

Bestyrelsesformanden for Suez Canal Authority (SCA), Osama Rabie, udtalte i sidste uge, at skibet ikke bliver frigjort, før en undersøgelse er afsluttet, og der er betalt kompensation.

Han nævnte, at der havde været et økonomisk tab for manglende indtægter fra skibe, der skulle igennem kanalen. Derudover har der været omkostninger til at få skibet fri. Endelig er Suezkanalens omdømme ramt.

Ifølge to ansatte, der arbejder hos Suez Canal Authority, er der blevet udstukket en retsordre, der kan tilbageholde skibet i kanalen. En af kilderne oplyser, at der er igangværende forhandlinger om en kompensation.

UK Club, der er forsikringsselskab for skibet "Ever Given", oplyser, at det ikke mener, at der er dækning for et erstatningskrav i den størrelsesorden, der er lagt frem. UK Club oplyser, at det tidligere i denne uge kom med et "generøst tilbud" til et forlig i sagen, og at det er skuffet over, at skibet er tilbageholdt.

Suezkanalen forbinder Middelhavet med Det Røde Hav og er den korteste vej mellem Asien og Europa. Den er 190 kilometer lang, 24 meter dyb, 205 meter bred og kan håndtere dusinvis af enorme containerskibe om dagen. Cirka 12 procent af verdens gods bliver fragtet gennem kanalen. I 2020 svarede det ifølge Suez Canal Authority til 1,17 milliarder ton gods.

Mere fra PolicyWatch

Forhandlere spår dansk guldmine i central EU-lovgivning

Forhandlere for Europa-Parlamentets største grupper ser muligheden for ambitiøse, bindende minimumskrav i en kommende revidering af EU's krav til energieffektivisering. "Der er et enormt potentiale for vores virksomheder," konstaterer dansk chefforhandler.

Læs også

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier