For første gang under coronakrisen har forbrugerne ja-hatten på

Forbrugertilliden er i maj positiv for første gang siden marts 2020. Forbrugere ser lysere på økonomien.
Foto: Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen
af ritzau

For første gang under coronakrisen er forbrugertilliden i maj blevet positiv.

Det viser Danmarks Statistiks forbrugertillid, hvor 1000 personer i Danmark bliver stillet en række spørgsmål om deres syn på egen og dansk økonomi.

Svarene bliver oversat til et tal mellem 100 og minus 100, og det bliver kogt sammen til et samlet tal for forbrugertilliden.

I maj er det landet på 2,8. Det er en stigning fra minus 1,1 i april. Det er første gang under coronakrisen, at tallet er positivt.

Forbrugerne ser især positivt på deres egen økonomiske situation, men de ser samtidig ikke længere helt så skeptisk på, hvordan dansk økonomi har det, og det trækker forbrugertilliden op.

I Danske Bank vurderer forbrugerøkonom Louise Aggerstrøm Hansen, at den stigende forbrugertillid hænger sammen med genåbningen.

- Genåbningen sætter sig tydeligt i forbrugernes syn på økonomien, og vi forventer derfor også, at stigningen fortsætter de kommende måneder, i takt med at befolkningen færdigvaccineres, og vi gradvist vender tilbage til normalen, siger hun i en skriftlig kommentar.

Hun påpeger, at det er positivt, at forbrugerne er blevet mere optimistiske, hvilket også ser ud til at afspejle sig i forbruget.

Generelt set er opsparingerne steget under coronakrisen, og gennem de seneste måneder har man kunnet udbetale to ugers indefrosne feriepenge.

Danmarks Statistik har lavet statistik over forbrugertilliden siden 1974.

Bundrekorden var i december 1988, hvor den var på minus 22.

I april 2020 var den på minus 11,9. Det er det laveste niveau under coronaudbruddet, men lidt højere end under finanskrisen i 2008-2009.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også