PolicyWatch

Lindt vinder vigtigt slag i chokolade-krigen om guldpåskeharen

Den tyske højesteret har givet den schweiziske chokoladevirksomhed medhold i, at guldpapiret om den kendte påskehare er varemærkebeskyttet.

Fra en tidligere påskeharekrig: Til venstre en guldkanin fra Hauswirth - til højre Lindts orignale Goldhase. (Arkivfoto 2007) | Foto: Db Christain Fuerst/AP/Ritzau Scanpix

Farven og glansen på guldpapiret omkring Lindts kendte chokolade-påskehare er omfattet af varemærkebeskyttelse.  Sådan lyder en afgørelse fra Tysklands højesteret, Bundesgerichtshof (BGH) i Karlsruhe torsdag. Det skriver Der Spiegel.

Dommerne lægger vægt på, at den schweiziske virksomhed under sagen har godtgjort, at mere end de krævede 50 procent af de potentielle kunder forbinder guldpapiret med Lindt - også selvom det ikke er alle Lindts chokoladeprodukter, der er pakket ind i guldpapir.

I en markedsundersøgelse som indgik i sagsanlægget var der hele 70 procent af de adspurgte, der forbandt guldpapir i netop den tone og glans med Lindts chokolade.

Landsretten i München havde oprindeligt afgjort, at chokoladevirksomheden Heilemann ikke krænkede Lindts rettigheder ved i 2018 at markedsføre en guldpapirs-indpakket siddende chokoladehare på det tyske marked.

Og selvom appellen for højesteret nu er faldet ud til Lindts fordel, er det ikke afslutningen på sagen. Højesteret har kun taget stilling til farven på guldpapiret, og dommerne har udtrykkeligt ikke inddraget påskeharens øvrige kendetegn - dens siddende stilling og dens røde sløjfe, som Lindt hidtil forgæves har søgt at få anerkendt som varemærkebeskyttede.

Højesteret har dermed ikke afgjort, om der i det konkrete tilfælde stadig er tilstrækkelig risiko for forveksling mellem de to påskeharer til at forbyde konkurrentens produkt, og derfor skal Landsretten i München nu tage stilling til chokoladeharerne igen.

Lindts guldpåskehare har været på markedet siden 1952 og har siden 1994  været pakket ind i samme farve guldpapir. De seneste 30 år er solgt en halv milliard Lindt-påskeharer alene i Tyskland, hvor "Der Goldhase" er den suverrænt mest solgte chokoladepåskehare med 40 procent af markedet (2017).

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier