Ledere bruger i stigende grad netværk og sociale medier til rekruttering af medarbejdere

Ledere bruger oftere deres eget og medarbejdernes netværk, når de skal finde egnede kandidater til ledige stillinger. Det viser en spørgeundersøgelse blandt medlemmer af interesseorganisationen Lederne.
Ledere bruger blandt andet LinkedIn til at søge efter medarbejdere. | Foto: Robert Galbraith/Reuters/Ritzau Scanpix
Ledere bruger blandt andet LinkedIn til at søge efter medarbejdere. | Foto: Robert Galbraith/Reuters/Ritzau Scanpix

For mange virksomheder kniber det voldsomt med at finde arbejdskraft. Det har nu fået mange ledere til at tage aktivt del i rekrutteringen.

Ifølge en undersøgelse blandt 1452 medlemmer af interesseorganisationen Lederne bruger virksomhedslederne ofte deres eget og medarbejdernes netværk, når der skal findes egnede kandidater. Det er en udvikling, som har taget fart i løbet af de seneste fire år. Ikke mindst bruges netværk og sociale medier som LinkedIn hyppigere i dag end for blot fire år siden.

En del af udviklingen skyldes den digitale udvikling. Men der er ingen tvivl om, at den mangel på arbejdskraft, som ledere i mange brancher lige nu kæmper med, også spiller en stor rolle, lyder det fra Kim Møller Laursen, analysechef hos Lederne.

Ledere tjekker LinkedIn

”Når det er så vanskeligt som nu at finde kvalificerede medarbejdere, er lederne nødt til at være proaktive og opsøge potentielle kandidater. Svarene viser, at de rekrutteringskanaler, som lederne kan bruge til selv at række ud efter jobkandidater, bliver brugt mere i dag end i 2017. Det gælder sociale medier som LinkedIn, hvor man kan danne sig et overblik over potentielle ansøgere og nemt kontakte dem, det gælder rekrutteringsbureauer, og det gælder ikke mindst ledernes brug af både deres egne og medarbejdernes netværk,” siger Kim Møller Laursen.

Ifølge undersøgelsen er internetbaserede jobportaler som Jobindex og Jobnet stadig de mest brugte. I 2017 angav 54 procent, at de benyttede den metode. I år er procenttallet 55. Men i den nye undersøgelse er sociale medier som f.eks. LinkedIn og Facebook rykket fra tredje- til andenpladsen og fra, at 34 procent benyttede den metode til, at 52 procent nu bruger den. Også brugen af medarbejderne og medarbejdernes netværk er steget fra henholdsvis 26 procent i 2017 til 43 procent i år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også