Vestas-lobbyister kæmper for at undgå straftold på klimabelastende kinesiske vindmølletårne

Mens Vestas fremhæver, at selskabet vil være bæredygtig i alt, hvad man gør, har virksomhedens lobbyister modarbejdet en told, der skal stoppe brugen af kinesiske vindmølletårne i europæiske vindmølleparker. Uhindret adgang til globale værdikæder er afgørende, forklarer Vestas.
Vestas kæmper for at kunne blive ved med at importere billigere vindmølletårne fra Kina til Europa. Det går ifølge kritikere ud over danske tårnproducenter som Welcon i Give, hvor billedet er taget. Foto: Joachim Ladefoged | Foto: Joachim Ladefoged/ERH
Vestas kæmper for at kunne blive ved med at importere billigere vindmølletårne fra Kina til Europa. Det går ifølge kritikere ud over danske tårnproducenter som Welcon i Give, hvor billedet er taget. Foto: Joachim Ladefoged | Foto: Joachim Ladefoged/ERH
af signe ferslev pedersen og jakob martini

Vestas, et af landets grønne fyrtårne, har bag kulisserne kæmpet for at få regeringen til at stoppe en europæisk antidumping-told på kinesiske vindmølletårne.

Dermed forsøger Vestas at bevare adgangen til billige kinesiske ståltårne, som medfører udledning af store mængder CO, når de sejles på oliedrevne fragtskibe fra Kina. Det sker, samtidig med at Vestas offentligt proklamerer, at selskabet vil være så bæredygtig som muligt i hele sin værdikæde.

Vestas' lobbyindsats fremgår af mødereferater fra Erhvervsstyrelsen og Udenrigsministeriet, som Finans har fået aktindsigt i. Ifølge den britiske Kina-ekspert Luke Patey er den udtryk for, at Vestas har mere fokus på kortsigtede omkostninger end langsigtede klimaforandringer.

»Sagen viser, at Vestas ligesom mange andre vestlige virksomheder primært bekymrer sig om de kommende kvartals- og årsrapporter. De tænker mindre på tabet af konkurrenceevne for andre dele af industrien. Og de tænker mindre på de langsigtede klimaskader ved at købe mere CO-belastende ståltårne i Kina og sejle dem hele vejen til Europa. Det er åbenlyst ikke et godt træk for klimaet,« siger Luke Patey, der er seniorforsker ved Dansk Institut for Internationale Studier.

Beregninger fra en dansk tårnproducent viser, at alene fragten af et enkelt ståltårn fra Kina udleder lige så meget CO som hele fremstillingen af 20-50 tårne i Danmark. Det er en del af værdikæden, som ifølge Vestas selv skal være så klimavenlig som muligt.

Som verdens største vindmølleproducent spiller Vestas en nøglerolle i den grønne omstilling, men ud over at levere vindmøllerne har Vestas »en særlig forpligtelse til at gå forrest og være bæredygtig i alt, hvad vi gør,« udtalte Vestas’ marketingdirektør, Morten Dyrholm, for nylig til Finans.

Morten Dyrholm mener imidlertid, at en told på tårnene vil skade den grønne omstilling.

»Hovedformålet med at drive en grøn omstilling må være, at vi gør det så omkostningseffektivt som muligt. Jo flere handelsbarrierer og forhindringer, du sætter op for den grønne industri og globale spillere som Vestas, jo dyrere bliver den grønne omstilling,« siger han.

Udkonkurreret af kinesisk tårnproducenter

Som Finans tidligere har afdækket, er sagen om de kinesiske vindmølletårne blevet rejst af europæiske tårnproducenter, heriblandt de to danske virksomheder Welcon og Valmont SM. De har rejst sagen over for EU-Kommissionen, fordi de mener, at de bliver udkonkurreret af kinesiske tårnproducenter, som modtager ulovlig kinesisk statsstøtte.

Tidligere har både EU og USA konkluderet, at Kina dumper prisen på stål, men EU’s fungerende told på stål gælder ikke, når stålet bliver formet som et vindmølletårn. Og sådan skal det blive ved med at være ifølge Vestas.

Dokumenter viser, at Vestas i løbet af året har holdt møder med både Udenrigsministeriets EU-repræsentation, Energistyrelsen og Kommissionen. Vestas var initiativtager til flere af møderne.

Her argumenterede Vestas' lobbyister bl.a. for, at det er vigtigt at have adgang til globale værdikæder, fordi der ikke er et stort nok udbud af vindmølletårne inden for EU.

Den påstand bliver blankt afvist af Jens Pedersen, der er adm. direktør i Welcon. Han kan sagtens levere flere tårne, og han mener tværtimod, at der har været en betydelig overkapacitet af europæiske ståltårne over de senere år.

»Situationen er jo den, at vi kæmper om at få ordrerne, fordi vindmølleproducenterne i stigende grad importerer tårne fra Kina. Det er jo derfor, at flere europæiske tårnproducenter er gået konkurs de senere år,« siger han.

Vestas genkender ikke billedet og oplyser, at selskabets indkøb hos de europæiske producenter er steget med 30 pct. i perioden 2016-2019.

EU-Kommissionen har behandlet antidumping-sagen siden efteråret 2020, og der ventes at falde en afgørelse inden jul.

Rødt flertal vil gøre op med miljøbelastende vindmøller og kinesisk prisdumping

Morten Helveg i klimakamp for danske job: "Det ser ret horribelt ud"

Dansk direktør i asiatisk vindmølleselskab er træt af danske politikere og virksomheder: "Der vil være sorte pletter i den grønne omstilling" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også