Modeuge: Tøjeksporten vokser igen trods corona-bøvl

Både friske eksporttal og en ny analyse viser, at danske tøjvirksomheder samlet er kommet sikkert gennem coronatiden. Salget til det suverænt største eksportmarked vokser, mens konkurrenter der har det sværere i krisen.
Den danske modebranche er kommet godt gennem coronatiden, viser eksporttal. Arkivfoto. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
Den danske modebranche er kommet godt gennem coronatiden, viser eksporttal. Arkivfoto. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
af Jesper Olesen

De tyske forbrugeres indkøb af mode har afgørende betydning for en stor del af dansk tøjindustri. Ifølge flere eksperter i branchen har pandemien faktisk styrket de danske selskaber på det vigtige marked mod syd, hvor der er vundet markedsandele.

Op til de næste dages modeuge i København, Copenhagen Fashion Week, viser nye tal, at den danske tøjeksport har vundet terræn trods et 2021 præget af corona-bøvl.

Ifølge Dansk Mode & Textil voksede beklædningseksporten med 8 pct. i fjor og nåede 32 mia. kr.

Samtidig påpeger en ny analyse fra revisions- og rådgivningskoncernen Deloitte over den økonomiske udvikling i de danske selskaber inden for engrossalg af tøj, at de har trodset udfordringerne i det forløbne år uagtet et pres på afsætningen i kraft af corona-lukkede butikker, logistikudfordringer og stigende råvarepriser.

Eksport til Tyskland voksede i 2021

Analysen af de senest offentliggjorte regnskaber i sektoren viser, at andelen af virksomheder med overskud voksede fra 63 pct. i 2019/20 til 66 pct. det seneste år.

»De danske modehuse har på samme tid været gode til at skrue ned for omkostningerne og øge de digitale salgskanaler. Tyskland fylder omkring en tredjedel af den danske modeeksport, og netop på det marked har danske virksomheder over for konkurrenterne haft en styrke ved at være mere digitale,« vurderer Morten Gade Steinmetz, som er partner og brancheleder for mode- og tekstilindustrien hos Deloitte.

Eksporttallene viser, at salget af dansk tøj til Tyskland voksede med 11 pct. i 2021.

International chef Michael Hillmose, Dansk Mode & Textil, peger på, at mange danske selskaber har stor afsætning til onlineselskaber som Otto og Zalando i Tyskland.

»Eksporten til Tyskland er rekordhøj og en del går til store spillere, som re-eksporterer til andre lande – eksempelvis i Østeuropa. Men på samme tid køber de tyske forbrugere mere dansk tøj. Den tyske modeindustri er ikke kommet i samme omdrejninger som den danske og hænger mere fast i de traditionelle salgskanaler, hvor de har været hårdt ramt under coronatiden med tvangslukning og faldende kundetrafik,« siger Michael Hillmose.

»Netop på det tyske marked har en række danske selskaber ud over engrossalg også egne butikker. Det virker som om, at de også der har været i stand til at kombinere med det digitale. Så vores vurdering er, at danske modemærker samlet vinder tyske markedsandele.«

Kunder skal have sammenhængende oplevelse

Et af de danske modehuse med hastig vækst i Tyskland er Rains. Adm. direktør Jan Stig Andersen fastslår, at netop Tyskland er selskabets fjerdestørste eksportmarked. Det danske mærke sælges gennem 115 butikker i Tyskland – de fleste hos forhandlere.

Rains melder om en vækst i 2021 på 34 pct. i det tyske salg, og Jan Stig Andersen forventer, at den vækstrate fortsætter i 2022.

»Vi har etableret showrooms i Düsseldorf og München samt åbnet egne Rains-butikker i både Berlin og Hamborg. Strategien er, at kunderne skal have en sammenhængende oplevelse, uanset om de køber vores produkter i Rains-butikker, onlineshop eller hos partnere. Salgsfordelingen i Tyskland er nogenlunde lige fordelt mellem egne salgskanaler og partnere,« fortæller Jan Stig Andersen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også