Debat: DI: Hold fast i den grønne bilbeskatning

Den danske bilpark har taget hul på en enorm forandring. Men der er brug for en teknologisk overgangsperiode, før alle danskere har udskiftet benzin- eller dieselbilen med en elbil. Derfor bør vi holde kursen i det aftalte afgiftsspor, selv om det kan virke opportunt at skælde ud på pluginhybridbilerne.
Thomas Møller Sørensen, branchedirektør, Bilbranchen, DI, mener, at man skal slå koldt vand i blodet og huske, at pluginhybridbiler aldrig har været tænkt som mere end en overgangsløsning. | Foto: Hans Søndergaard
Thomas Møller Sørensen, branchedirektør, Bilbranchen, DI, mener, at man skal slå koldt vand i blodet og huske, at pluginhybridbiler aldrig har været tænkt som mere end en overgangsløsning. | Foto: Hans Søndergaard
Af Thomas Møller Sørensen, branchedirektør, Bilbranchen, DI

Pluginhybridbilerne er kommet i stormvejr, fordi en ny rapport har vist, at de udleder mere CO2, end deres teoretiske måltal. Det mener flere politiske partier og organisationer er et problem, fordi EU’s klassificeringskrav til ”en grøn bil” dermed ikke kan blive overholdt, og i den brede aftale om afgifter fra december 2020 er EU’s krav grundlaget for at give pluginhybridbilerne lavere afgifter.

I den ideelle af alle verdener havde man defineret ”grønne biler” ud fra faktiske tal og ikke beregnede tal. Problemet er blot, at faktiske tal - om end meget ønskværdige - er ganske umulige at bruge, fordi man ikke kan lave en fair og sammenlignelig model på tværs af teknologier som el, plugin og fossile biler. Desuden er der allerede i aftalen fra 2020 regnet med et mere realistisk tal for pluginhybridernes udledning end det teoretiske måltal.

I debatten er det værd at huske på to ting. Dels udleder pluginhybridbiler helt, som de er tiltænkt, væsentlig mindre CO2 end de fossile biler, de erstatter. Dels har pluginhybridbilerne hele tiden været tænkt som en overgangsteknologi, fordi springet fra fossile biler til elbiler er for stort: Langt fra alle har råd til en elbil, som på grund af kortere rækkevidde heller ikke kan løse kørselsbehovet for alle, og ladestrukturen er slet ikke på plads til at håndtere mange flere elbiler på vejene.

Ville vælge fossilbil, hvis hybridbil ikke eksisterede

Der er behov for en teknologi, som i en periode understøtter den grønne forandring, indtil producenterne bedre kan løse kundernes ønsker og behov til en pris, de kan være med på. Dette behov dækker pluginhybridbilerne. 

Vi ved fra undersøgelser, at fire ud af fem pluginhybridbilkøbere ville købe en benzin- eller dieselbil, hvis de kun havde valget mellem elbiler og fossilbiler. Vi ved også, at pluginhybridbilejere er langt mere positive over for elbiler, end ejere af fossilbiler er. Og endelig kan vi se i de seneste salgstal, at de aftalte afgifter påvirker salget i den ønskede retning, hvor flere køber elbiler og færre køber pluginhybridbiler.

Med andre ord er den ønskede forandring allerede godt i gang.

Den positive udvikling bør blinke i baghovedet på kritikere, når den nye skatteminister Jeppe Bruus på torsdag skal i samråd om, hvorvidt de nye tal omkring pluginhybridbilers udledning betyder, at der skal ændres på afgifterne til ugunst for både købere og klimaet. Ro på bilafgifterne er forudsætningen for, at den positive udvikling fortsætter, og at bilejere, bilforhandlere og bilimportører tør tro på, at de roligt kan investere i den grønne omstilling af bilparken.

Aftalepartier vil have genåbnet aftale om grønne biler

Salget af elbiler overhaler salget af hybridbiler efter nye afgifter

Støttepartier åbner for at skære i rabatten til hybridbiler 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også