Forbrugerombudsmanden: Danske Banks inkassofirma overtrådte loven

Inkassovirksomheden Intrum overtrådte ifølge Forbrugerombudsmanden loven, da virksomheden indtrådte gæld på vegne af Danske Bank.
Chef for oprydningsarbejdet i gældssagen i Danske Bank, Peter Rostrup-Nielsen. | Foto: Danske Bank/pr
Chef for oprydningsarbejdet i gældssagen i Danske Bank, Peter Rostrup-Nielsen. | Foto: Danske Bank/pr

Inkassovirksomheden Intrum overtrådte loven, da de i 2016 inddrev gæld på vegne af Danske Bank i, hvad inkassovirksomheden omtalte som ”projekt Sunshine”. 

Det vurderer Forbrugerombudsmanden ifølge en pressemeddelelse. 

Forbrugerombudsmanden fattede interesse for sagen, da det i 2020 kom frem, at Danske Bank havde fejl i sine gældinddrivelsessystemer. Da myndigheden gik ind i en række inkassosager og undersøgte de breve, som inkassovirksomheden sendte ud til 3.109 skyldnere, kom man frem til, at loven ikke blev overholdt. 

Inkassovirksomheden gav nemlig ikke personerne de oplysninger, der er nødvendige for, at de kan bedømme, om gælden er korrekt, lyder det. Det skulle ellers have fremgået af en såkaldt påkravsskrivelse. 

Forbrugerombudsmanden har indskærpet den pligt over Intrum, ligesom sagen også er blevet sendt videre til politiet, der skal vurdere, om det skal have betydning for Intrums ”nuværende eller fremtidige autorisation som inkassovirksomhed”. 

Over for TV 2 beklager Intrums kommunikationsdirektør Stian Arnesen, at man har sendt breve uden de nødvendige oplysninger. Han understreger, at selskabet har ændret sin procedure. 

”Vi tager kritikken fra Forbrugerombudsmanden til os og beklager, at vi har sendt breve til denne kundegruppe i 2016, som ikke indeholdt tilstrækkelige oplysninger om gælden,” skriver han.

Danske Bank har intet ansvar for den ulovlige gældsinddrivelse, fremgår det af meddelelsen. Men banken beklager, at inkassokunderne har været berørt af fejl, lyder det i et skrifligt svar til TV 2

”Vi vil gerne igen beklage, at disse inkassokunder har været berørt af fejl. De pågældende inkassokunder har enten fået deres sag afsluttet eller er en del af den oprydning og løsning, vi har præsenteret med henblik på at løse problemerne i vores gældsinddrivelsessystemer, og vil få en afklaring, hvis der er risiko for, at de er blevet overopkrævet,” skriver chef for oprydningen af gældssagen i Danske Bank, Peter Rostrup-Nielsen i et skriftligt svar til mediet. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også