Debat: Regeringen vil stramme skatteskruen og svække danske transportvirksomheder

Nyt gebyr sætter spørgsmålstegn ved SVM-regeringens erhvervsvenlighed overfor den danske transportbranche, skriver en række aktører i fælles debatindlæg.
Foto: Martin Lehmann/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Martin Lehmann/Politiken/Ritzau Scanpix
Af Michael Nielsen, Adm. Direktør, Dansk PersonTransport - Jesper Kronborg, Branchedirektør, Dansk Erhverv Transport - Stefan K. Schou, Adm. Direktør, ITD - Erik Østergaard, Adm. Direktør, DTL - Danske Vognmænd - Rune Noack, Transportpolitisk chef, DI Transport - Lars William Wesch, Branchedirektør, ATL – Transportens Arbejdsgivere - Lars Bech, Politik- og kommunikationschef, Danske Speditører

For de danske transportvirksomheder er det svært at få øje på regeringens skattestop. 

Det fremgår ellers udtrykkeligt i regeringsgrundlaget, at regeringen med afsæt i et skattestop ikke vil gøre det dyrere at være dansker eller drive virksomhed. 

Regeringen beskriver selv, at skattestoppet skal forstås sådan, at i det omfang, at regeringen træffer beslutning om at hæve skatter eller afgifter, skal andre skatter eller afgifter tilsvarende reduceres, så der samlet set ikke opkræves mere i skat eller afgift.

Derfor er det med stor forbløffelse, at den samlede transportbranche nu kan konstatere, at Færdselsstyrelsen har udsendt en høring om indførsel af et gebyr på 1500 kr. for at få udstedt en tilladelse eller en såkaldt bekræftet kopi heraf.

Det vil ifølge Færdselsstyrelsen alene i 2023 koste de danske transportvirksomheder 9,9 millioner kroner. 

En udgift, der svækker den danske transportbranche, som opererer i en benhård international konkurrence, og som i forvejen mærker presset fra den aktuelle økonomiske situation og samtidig ser ind i store investeringer i grøn omstilling.

Forslaget om at indføre et gebyr for tilladelser var sidste år en del af den socialdemokratiske regerings finanslovsforslag. På grund af Folketingsvalget faldt forslaget, og det er en stor overraskelse, at forslaget nu dukker op hos den nye SVM-regering.

Tilbage i januar sendte den samlede transportbranche en fælles henvendelse til Venstres nye transportminister, Thomas Danielsen, om at droppe S-regeringens forslag. En henvendelse, som branchen stadig afventer svar på, og nu har Færdselsstyrelsen sat gang i høringen om indførslen af gebyret, der skal træde i kraft 1. maj.

Da man i sin tid afskaffede gebyrer på tilladelser for transportvirksomhederne i midten af 1990’erne, så skyldtes det, at virksomhederne blev pålagt andre afgifter, herunder en vejbenyttelsesafgift for at køre på de danske veje.

Indførelsen af sådanne meromkostninger for udstedelse af lovpligtige tilladelser i en usikker økonomi, hvor transportbranchen også presses af andre afgifter, herunder potentielt en milliarddyr vejafgift for lastbiler, sætter spørgsmålstegn ved SVM-regeringens erhvervsvenlighed overfor den danske transportbranche.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også