Regeringen vil nå klimamål for 2025 med biobrændstoffer

Delvist grønne brændstoffer skal fylde mere i tanken hos biler og lastbiler ifølge regeringen. 
Statsminister Mette Frederiksen (S) taler på regeringens møde om grøn omstilling på Marienborg onsdag. | Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Statsminister Mette Frederiksen (S) taler på regeringens møde om grøn omstilling på Marienborg onsdag. | Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Danmark kan ifølge regeringen nå klimamålet for 2025, ved at biobrændstoffer skal fylde mere i tanken hos biler og lastbiler.

Det siger klimaminister Lars Aagaard (M) på et pressemøde på Marienborg onsdag, hvor en række aktører er inviteret til et møde om den grønne omstilling.

”Foråret er grønt, og i år bliver det ekstra grønt. Vi lægger et forslag på bordet, der sikrer, at vi realiserer klimaambitionerne for 2025. Vi øger mængden af grøn andel i den diesel og benzin, vi hælder på biler,” siger han.

Regeringen vil konkret hæve fortrængningskravet for biler og lastbiler, hvilket vil sige, at CO2-indholdet af brændstoffet skal reduceres.

Skal fremme innovation

Samtidig vil regeringen sætte et loft for forbruget af førstegenerations-brændstoffer. De er opdyrket alene for at blive hældt på biler og lastbiler.

”Vi arbejder med et loft over, hvor meget førstegenerations-brændstof der må være, så markedet kan innovere for at lave bedre andengenerations-brændstoffer,” siger klimaministeren.

Grønne organisationer har dog ikke meget tiltro til brobrændstoffer.

Problemet er, at førstegenerations-brændstoffer primært produceres af raps, soja og sukker. For at producere de afgrøder vil der oftest skulle dyrkes på andre arealer i udlandet.

Dermed øger Danmark efterspørgslen efter at rydde regnskov og vådområder til skade for klimaet.

Regeringen vil desuden fremrykke muligheden for tungere og længere lastbiler end i dag, så godstransporten hurtigere bliver effektiviseret og grønnere.

Stor klimadag

Partierne indkaldes til forhandling om forslagene. Klimaministeren kalder det en stor dag.

”I den tid jeg har arbejdet med det her emne, kan jeg ikke erindre, at jeg har været med til noget større. Vi lever op til de målsætninger, vi har i regeringsgrundlaget. Jeg undrer mig over, at nogen overhovedet kunne stille spørgsmål til det,” siger Aagaard.

Klimarådet vurderede i februar, at der er akut brug for politiske tiltag, hvis Danmark skal nå 2025-målet om reduktion af drivhusgasser.

Målet er, at drivhusgasudledningen i Danmark i 2025 er reduceret med 50-54 procent i forhold til niveauet i 1990.

Et politisk flertal blev i 2021 enige om at indføre et fortrængningskrav i 2022. Det skal give leverandører af brændstoffer et incitament til at anvende grønnere brændstoffer.

Kravet er i dag fastsat til 3,4 procent i 2023 stigende til gradvist til syv procent i 2030.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også