Dansk styrelse skal rådgive om regulering af globale techselskaber

Ny EU-lov er trådt i kraft. Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen indgår i gruppe nedsat af EU-Kommissionen, der skal rådgive om håndtering af techselskaber bag store onlineplatforme.
Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald, er en ud af 30 personer, der skal rådgive EU-Kommissionen om håndtering af ny EU-lov til regulering af techgiganter. | Foto: Pr/konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald, er en ud af 30 personer, der skal rådgive EU-Kommissionen om håndtering af ny EU-lov til regulering af techgiganter. | Foto: Pr/konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Den store EU-lovpakke Digital Markets Act, der sætter rammer op for tech-selskaber bag store digitale platforme som Google og Facebook, træder i kraft i dag, 2. maj. 

I den forbindelse har EU-Kommissionen nedsat en såkaldt high level-gruppe, der skal rådgive Kommissionen i spørgsmål vedrørende håndhævelse af den nye forordning.

Her får direktør for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald, en stol sammen med 29 andre personer fra fem europæiske netværk af myndigheder inden for regulering af bl.a. konkurrence, data- og forbrugerbeskyttelse og audiovisuelle medietjenester, oplyser styrelsen i en pressemeddelelse. 

En del af formålet med Digital Markets Act, DMA, er at få kortlagt de helt store aktører på det digitale marked, så de kan underlægges nogle strammere regler end hidtil.

”Med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens etablering af Center for Tech har vi i en årrække haft fokus på techgiganterne og digitaliseringens betydning for markederne. Vi udnytter også selv data og digitale værktøjer i vores håndhævelsessager og har været meget involveret i arbejdet med lovgivningen på området, herunder Digital Market- og Digital Services Act. Med den viden, vi har opbygget, føler vi os godt rustede til hjælpe med at rådgive Kommissionen om håndhævelse af den nye EU-regulering af de helt store online platforme,” udtaler Jakob Hald i meddelelsen.

Bl.a. vil loven for digitale markeder tvinge platforme som søgemaskiner og sociale netværk med mindst 45 mio. aktive EU-brugere om måneden samt en børsværdi på mindst 75 mia. euro og en årlig omsætning på mindst 7,5 mia. euro. til at notificere sig som ”gatekeeper”. Det vil resultere i, de bliver underlagt strengere krav på en række områder for deres adfærd og forretning. 

Med ikrafttrædelsen 2. maj begynder processen med at identificere de virksomheder, der falder ind under Digital Markets Act’s anvendelsesområde. Senest i september skal den del af processen være afsluttes, hvorefter EU-Kommissionen udpeger de såkaldte gatekeepere. Herefter har selskaberne et halvt år til at efterleve kravene i den nye EU-lov. Kravene indebærer bl.a. at give brugere en større grad af adgang til data og mere transparens.

Den nye high level-gruppe skal blandt andet sikre, at de afgørelser, som træffes i henhold til Digital Markets Act, ligger i tråd med reguleringen på andre områder, skriver styrelsen. Jakob Hald er som de øvrige medlemmer udnævnt for en periode på to år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

EU-Kommissionen har fredag officielt kategoriseret Temu som en "meget stor online platform", der dermed skal leve op til en række strammere regler. | Photo: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix

Temu kommer under skrappere EU-regler

For abonnenter